Lezing
Lunchlezing: Designing Your Life – met vertrouwen de toekomst tegemoet
- Datum
- maandag 21 maart 2022
- Tijd
- Toelichting
- De lezing wordt in het Engels gehouden
- Bezoekadres
- Restaurant Facultyclub
Hoe leer je studenten wat ze later willen en kunnen worden met Design Thinking?
Het Comeniusproject van Bram Hoonhout richt zich op een belangrijk probleem onder studenten: ze hebben vaak weinig idee wat ze willen na hun studie, maar zijn ervan overtuigd dat ze zonder een perfect CV in de problemen komen. Door gebruik te maken van de innovatiemethode van Design Thinking, leren studenten op een andere manier naar hun toekomst te kijken. Deze presentatie zal ingaan op wat de vakken binnen het Comeniusproject inhouden, wat we geleerd hebben en hoe de methodologie elders toegepast kan worden. Voorlopige resultaten laten grote, positieve resultaten zien als het gaat om vermindering van loopbaanstress, meer duidelijkheid over hun toekomstplannen en vergroting van hun psychologisch kapitaal (hoop, optimisme en self-efficacy).
Voor wie?
Deze lunchlezing is een initiatief van de Leiden Teachers' Academy (LTA) en bedoeld voor docenten die hun onderwijs willen verbeteren. De lezing is Engelstalig. De volgende lunchlezing is op 13 April.
Aanmelden voor de lezing
Inschrijven is nodig in verband met de catering; voor vegetarische broodjes wordt gezorgd. Aanmelden kan tot en met 16 maart.
Meld je aanOver het Comenius Project
Het Comenius Project vindt plaats vanuit de Honours Academy en biedt vakken aan aan zowel honours- als reguliere studenten, op bachelor- en masterniveau. Door gebruik te maken van de innovatiemethode van Design Thinking, leren studenten op een andere manier naar hun toekomst te kijken. Zo weten ontwerpers dat perfectie niet bestaat en dat prototypes de beste manier zijn om een idee uit te testen. Studenten visualiseren daarom drie toekomstpaden, die ze uitproberen door netwerpgesprekken te voeren. Supereng, maar ook supernuttig. Daarnaast leren ze, door middel van verschillende oefeningen, om hun belemmerende gedachten te doorbreken, hun talenten en waarden te identificeren, en hun creativiteit te ontwikkelen. Al deze persoonlijke en kwetsbare discussies worden mogelijk gemaakt door student-assistenten die als peer facilitators een groepje begeleiden.