Universiteit Leiden

nl en

Medewerkerssymposium Studentenwelzijn - Visie studentenwelzijn vertaald naar de praktijk

Datum
donderdag 30 maart 2023
Tijd
Bezoekadres
PLNT
Langegracht 70
2312NV Leiden

Registratie is gesloten, bekijk de livestream

We hebben het maximale aantal deelnemers bereikt, je kunt je niet meer aanmelden voor het Medewerkerssymposium Studentenwelzijn. Wil je de keynotes toch bijwonen? Dit kan via een livestream op deze pagina. De livestream is later ook terug te kijken.

Livestream keynotes speeches

Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Als medewerkers van de universiteit kunnen we allemaal een bijdrage leveren aan het welzijn van onze studenten. Na een succesvolle eerste editie organiseren we op donderdag 30 maart 2023 daarom het tweede medewerkerssymposium Studentenwelzijn.  

Programma

De rode draad in het programma zijn de vijf hoofdthema’s Studentenwelzijn van de Universiteit Leiden. Op het symposium gaan we tijdens keynotes, workshops en lezingen met elkaar in gesprek over: bewustzijn, preventie, deskundigheidsbevordering, hulpaanbod en veilig studieklimaat. Zo bieden we docenten, studieadviseurs, studentendecanen en alle andere collega’s die in contact staan met studenten handvatten om een positieve bijdrage te leveren aan het welzijn van onze studenten.   

09:15 - 09:45
Inloop
09:45 - 09:50
Opening door host Joyce van der Wegen
09:50 - 10:10
Keynote Joanne van der Leun, decaan Faculteit der Rechtsgeleerdheid
10:20 - 11:10
Keynote Rutger Kappe, Lector Studiesucces Hogeschool Inholland
11:10 - 11:30
Pauze
11:30 - 12:30
Workshopronde 1
12:30 - 13:30
Lunch
13:45 - 14:45
Workshopronde 2
14:45 - 15:30
Netwerkbijeenkomst

Keynotes

Decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid Joanne van der Leun, zal het symposium openen. Tijdens haar keynote speech neemt zij ons mee in de Visie studentenwelzijn

De tweede keynote wordt dit jaar verzorgd door Rutger Kappe, Lector Studiesucces Hogeschool Inholland. Hij is een veelgevraagd spreker rondom het thema sociale binding en studentenwelzijn en doet sinds 2015 onderzoek naar het verbeteren van het studie- en studentsucces in het hoger onderwijs. Hij zal zijn vier praktische strategieën voor het behouden van balans en versterken van studentenwelzijn toelichten. 

Workshoprondes

Wil je jouw vaardigheden en kennis over studentenwelzijn verder ontwikkelen? Op het aanmeldformulier kun je jezelf inschrijven voor de workshops. Wees er snel bij, een aantal workshop heeft een maximal aantal deelnemers.  We vragen je per workshopronde een eerste en tweede keus op te geven. Sommige workshops worden zowel in de eerste als in de tweede workshopronde aangeboden. 

Eerste workshopronde | 11:30 - 12:30

1. Interactieve lezing: 'Wat is geluksplicht?' (NL)

Esther op de Beek (universitair docent FGW)

In deze interactieve lezing verkennen we moderne opvattingen van geluk en de manier waarop die vorm krijgen in verhalen: verhalen die in de samenleving circuleren, als scripts voor een succesvol of waardevol leven, maar ook de verhalen in hedendaagse romans over geluk. Vaak reageren die romans kritisch op de westerse obsessie met geluk of op de moderne ‘geluksplicht’. Aan de hand van ervaringen uit het onderwijs waarin die romans en romanfragmenten werden behandeld, bespreken we vragen rondom het welzijn van studenten en medewerkers.

2. Workshop: How to engage in difficult conversations (ENG)

Simone Keijsers (trainer SOZ)

Talking to students is sometimes more complicated than you wish. You cannot pinpoint it exactly but the conversation seems to be difficult or stiff. What to say and not to say?

The aim of this workshop is to help you understand the situation a bit better and have some tools to handle these difficult conversations. You will be provided with some useful tools and the opportunity to practice, to extend your repertoire when having to engage in difficult conversations.

3. Workshop: Hoe kun je E-health inzetten bij de begeleiding van studenten? (NL)

Sanne van Luenen (projectcoördinator Caring Universities) & Daniëlla Ham (Accountmanager Gezonde Boel)

De Universiteit Leiden biedt haar studenten gratis begeleide en onbegeleide online programma’s via het platform Caring Universities en het platform Gezonde Boel. De onderwerpen variëren van mentale gezondheid naar studievaardigheden naar bijvoorbeeld gebruik sociale media. In deze workshop gaan we dieper in op de inhoud van twee modules die veel door studenten worden gebruikt. We geven een kijkje in de keuken, zodat je de studentkant kunt ervaren. Daarnaast is er aandacht voor het totale aanbod en willen we met jullie in gesprek over de mogelijkheden die je ziet om de modules in te zetten in de begeleiding of leeromgeving van studenten.

4. Workshop: Contributing to social safety: Bystander Intervention (ENG)

Gabriella Thompson (Our Bodies Our Voice)

Bystander Intervention Training teaches individuals how to recognize and safely intervene in situations they feel the need to act upon. For example, Bystander Intervention may be of use in situations where you encounter bullying, discrimination, sexual harassment and other types of unacceptable behavior. This workshop develops participants’ skills to intervene in a variety of challenging, real life situations and strengthens their assertiveness in both personal and external experiences.

5. Workshop: Mentale gezondheid: houd een oogje in het zeil! (NL)

Lut Duerinckx & Eva van der Zee  (GGZ Rivierduinen)

Hoe signaleer je zo tijdig mogelijk dat er iets speelt bij een van jouw studenten en hoe maak je dit bespreekbaar? In deze workshop zoomen we eerst in op mogelijke signalen en jullie ervaringen daarmee. Vervolgens gaan we aan de slag met tips voor gespreksvoering en hoe om te gaan met verschillende situaties. Centraal staat het bespreekbaar maken: welk advies of informatie geef je jouw student? Hoe ga je het contact aan en beëindig je het ook weer?

6. Workshop: Student met autisme of ADHD (NL)

Maartje Verwaijen (studentpsycholoog SOZ)

Ben je op zoek naar meer handvaten om  studenten met autisme of ADHD te begeleiden? Hoe herken je eigenlijk dat een student autistisch is of ADHD heeft; welke symptomen kun je opvangen en hoe ga je daarmee om? En wanneer is het belangrijk dat je doorverwijst?

In deze workshop gaan we met elkaar in gesprek over jullie ervaringen hiermee en krijg je tips en tricks aangereikt. We bespreken een aantal concrete contact- en onderwijssituaties en gaan ook in op waar je zelf terecht kunt met vragen.

Tweede workshopronde | 13:45 -14:45 uur

7. Workshop: Het perspectief van de student (NL)

Lieve Mark (studenteninitiatief)

In deze workshop, die studenten van het initiatief Lieve Mark geven, staat de student centraal. We trappen af met een presentatie over hoe studenten op dit moment zelf al bijdragen aan een verbeterd studentenwelzijn en hoe we hun energie nog meer kunnen inzetten. Vervolgens begeleiden de studenten groepjes die met elkaar in debat gaan over stellingen, om zo meer inzicht te krijgen in de belevingswereld van studenten. We hopen iedereen te inspireren met ideeën en meningen vanuit studenten en hoe medewerkers die kunnen inzetten in hun werk.

8. Workshop: First Aid for Students Struggling with Decision-making Stress (ENG)

Eva van der Meer (career adviser SOZ) & Hagar Donners (studentpsycholoog SOZ)

As students progress through their academic program, they often encounter a variety of choices that can trigger stress, such as selecting courses, choosing a minor, selecting a master's degree program, finding an internship, and deciding on a thesis topic. In these situations, students may seek guidance from staff members. This workshop aims to provide staff members with the necessary knowledge and skills to assist students in the decision-making process by providing information on the choice process and interactive exercises to enhance their communication skills around this topic.

9. Workshop: Mentale gezondheid: houd een oogje in het zeil! (NL)

Marjon Meerman (Preventiefunctionaris GGZ Rivierduinen)
Deze workshop wordt ook gegeven in workshopronde 1 (workshop 5) 

Hoe signaleer je zo tijdig mogelijk dat er iets speelt bij een van jouw studenten en hoe maak je dit bespreekbaar? In deze workshop zoomen we eerst in op mogelijke signalen en jullie ervaringen daarmee. Vervolgens gaan we aan de slag met tips voor gespreksvoering en hoe om te gaan met verschillende situaties. Centraal staat het bespreekbaar maken: welk advies of informatie geef je jouw student? Hoe ga je het contact aan en beëindig je het ook weer?

10. Masterclass: Team Based Learning Onderwijs als bindende factor (NL)

Jolanda Mol (Beleidsmedewerker Onderwijs / Coordinator Onderwijsbeleid)

Binding is een belangrijke voorwaarde voor welzijn in het onderwijs. Hoe stimuleer je binding? Deels via activerend onderwijs. TBL is een activerende onderwijsvorm, gericht op samenwerkend leren. Juist dit is wat studenten hebben gemist in coronatijd. Kennisoverdracht kan grotendeels individueel plaatvinden, maar voor kennisverwerking heb je medestudenten en de docent nodig. Door samen te leren creëer je niet alleen leerrendement maar ook binding. Een voorwaarde voor welzijn. In deze masterclass willen we je graag inspireren hoe je TBL kunt inzetten in het onderwijs.

11. Workshop: Contributing to social safety: Bystander Intervention (ENG)

Gabriella Thompson (Our Bodies Our Voice)
This workshop is also given in workshop round 1 (workshop 4)

Bystander Intervention Training teaches individuals how to recognize and safely intervene in situations they feel the need to act upon. For example, Bystander Intervention may be of use in situations where you encounter bullying, discrimination, sexual harassment and other types of unacceptable behavior. This workshop develops participants’ skills to intervene in a variety of challenging, real life situations and strengthens their assertiveness in both personal and external experiences.

12. Intervisie sessie: Sociale Veiligheid (NL)

Simone Keijsers (trainer SOZ)


Over sociale veiligheid is veel gesproken de laatste tijd en het thema is veelvuldig in het nieuws. Wat is sociale veiligheid? Wanneer voelen we ons sociaal veilig? Wat hebben we nodig om ons sociaal veilig te voelen? Hoe kunnen we een sociaal veilige onderwijssetting creëren met elkaar? Hoe zorgen we dat het voor een student veilig is om naar ons toe te komen? Tijdens deze intervisie gaan we met elkaar in gesprek over dit thema en inventariseren we wat volgens ons essentieel is. Tevens laten we een intervisiemethode los op door deelnemers aangedragen casuïstiek.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.