Een kritische blik op de verborgen geschiedenis van universiteiten

maandag 2 september 2024
Bezoekadres
KITLV Herta Mohr Building (Leiden), Lipsius (Leiden), P.J. Veth (Leiden), English Bookstore (Den Haag)

Van 2 tot 12 september zal Professor Tony Platt (Distinguished Affiliated Scholar aan het Center for the Study of Law & Society, UC Berkeley) Leiden Law School bezoeken als visiting scholar. Platt's werk naar de raciale en sociale ongelijkheid en onrechtvaardigheid in de Verenigde Staten doorsnijdt de disciplinaire lijnen van het recht, geschiedenis, sociologie en criminologie.

Eind 2023 kwam zijn meest recente boek uit: “The Scandal of Cal: Land Grabs, White Supremacy and Miseducation at UC Berkeley. Hierin beschrijft hij de uitkomsten van een zoektocht naar de verborgen geschiedenis van de universiteit die bekend staat als de bakermat van free speech, innovatie en progressief gedachtengoed.

Het werk van Platt schijnt echter licht op een (recent) verleden waarin de UC Berkeley, ook wel aangeduid als 'Cal', zich op grote schaal schuldig heeft gemaakt aan onteigening van land van Native Amerikaanse stammen en eugenetica. Ook heeft de universiteit een aanzienlijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de atoombom. Nu deze donkere kant van de universiteit is onthuld, luidt de vraag: Hoe nu verder?

Tijdens zijn verblijf in Leiden zal Platt met studenten en medewerkers in gesprek gaan over deze vraag en zijn onderzoek in den brede. Vanuit het Van Vollenhoven Instituut heeft Professor of Law & Society Maartje van der Woude verschillende events geïnitieerd en georganiseerd, samen met collega's van Geschiedenis, het KITLV, North American Studies en het Centre for Arts in Society. Tijdens deze events kan deze uitwisseling plaatsvinden.

Een overzicht van de verschillende (openbare) events:

Op 4 September van 9.15 - 12.30 uur wordt er een seminar georganiseerd: Land Grabbing in Time & Space: Global Perspectives. Tijdens dit event zullen onderzoekers van binnen en buiten de universiteit Leiden die zich ook bezig houden met kwesties rondom landonteigening aan de hand van hun eigen werk met Platt en elkaar in gesprek gaan. Locatie: KITLV, Herta Mohr Building, Room 1.30, Witte Singel 27A in Leiden.

Op 5 September van 12.30 - 17.00 is er een masterclass Excavating the Past: Challenges and Opportunities in Uncovering Hidden Institutional Histories voor (gevorderde)masterstudenten, PhD-studenten en PostDocs van binnen- en buiten de Universiteit Leiden, van wie het onderzoek zich richt op het ontsluiten van verborgen verhalen van diverse instituties. Locatie: Lipsius, Cleveringaplaats 1, Leiden.

Op 10 September van 15.30 - 17.00 zal Tony Platt zijn book bespreken tijdens het Global Questions Seminar met als doel om in brede zin te reflecteren op de implicaties van het boek ook buiten de context van de Verenigde Staten. Locatie: P.J. Veth, Nonnensteeg 1-3, Leiden.

Naast deze events zal Platt ook nog een openbare booktalk verzorgen in Den Haag bij de English Bookstore. Hou voor nadere informatie daarover de website van de English Bookstore in de gaten.