Workshop

Workshop kleitabletten, handschriften en oude drukken van het Midden-Oosten - In contact met collecties

dinsdag 17 september 2024
Universiteitsbibliotheek
Witte Singel 27
2311 BG Leiden
Zaal
Vossiuszaal

Op dinsdag 17 september organiseert Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) een workshop over kleitabletten, handschriften en oude drukken uit de Midden-Oosten collecties. In de workshop vertellen Arnoud Vrolijk, conservator Midden-Oosterse handschriften en oude drukken, en Willemijn Waal, universitair hoofddocent Oude Nabije Oostenstudies je alles over deze collecties en kun je de bijzondere stukken van heel dichtbij bekijken.

Voor deelname is geen voorkennis vereist. De workshop wordt gehouden van 15.30 tot 16.30 uur in de Universiteitsbibliotheek, Witte Singel 27. Deelname is gratis, aanmelden is verplicht. De workshop wordt georganiseerd ter gelegenheid van de nieuwe Middle Eastern Library tijdens de week van het Oude Schrift, van 12 t/m 19 september.

U kunt zich tot en met vrijdag 13 september aanmelden.

Kleitabletten

De Liagre Böhl-collectie van het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO) is - met ongeveer 3.000 kleitabletten van Sumerische en Babylonisch/Assyrische herkomst - de grootste kleitablettencollectie van Nederland. Op deze tabletten, die zo’n 2100 tot 4300 jaar oud zijn, staan de meest uiteenlopende teksten geschreven in spijkerschrift: van een bonnetje voor een levering graan tot het Gilgamesj-epos, een van de oudste literaire werken ter wereld. De collectie werd in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw bijeengebracht door Frans de Liagre Böhl, hoogleraar Assyriologie aan de Universiteit Leiden en mededirecteur van het NINO. De collectie wordt sinds begin dit jaar door de UBL beheerd.

Koranfragment op papier met gekleurde leestekens, circa 15e eeuw. Afkomstig uit de Grote Moskee van Bizerte, Tunesië [UBL Or. 241, folio 1b]

Handschriften en oude drukken

De Midden-Oosten collecties bevatten ca. 6.500 handschriften en een veel groter aantal oude gedrukte boeken van zeer diverse herkomst, zoals het Midden-Oosten en Noord-Afrika, Centraal-Azië en West-China, Zuidoost-Europa en de Joodse wereld. Ze omvatten ook de wetenschappelijke productie van de westerse oriëntalistiek vanaf het begin van de boekdrukkunst tot aan ca. 1950. Het accent ligt vooral op het geschreven erfgoed in de belangrijkste cultuurtalen van de genoemde gebieden: Arabisch, Perzisch, (Osmaans-) Turks en andere Turktalen, met kleinere collecties in het Hebreeuws en Aramees, Syrisch, Ethiopisch, Zuidarabisch, Armeens en Berbertalen. Hoewel islam, christendom en jodendom een krachtig stempel op de collecties drukken, vertegenwoordigen ze de gehele reikwijdte van de menselijke wetenschappelijke belangstelling, van de exacte wetenschappen tot literatuur, geschiedenis en kunst.

Middle Eastern Library

In de nieuwe Middle Eastern Library brengt Universitaire Bibliotheken Leiden de rijke Bijzondere Collecties, variërend van manuscripten en zeldzame boeken over de islamitische, Hebreeuwse, Semitische en Armeense wereld, collecties over Egyptologie, Assyriologie en het Oude Nabije Oosten, samen met de moderne collecties over het hele Midden-Oosten en de Islam. De Middle Eastern Library is gehuisvest in het Herta Mohr-gebouw. Ter gelegenheid van de nieuwe bibliotheek worden van april tot en met oktober activiteiten voor het belangstellende publiek georganiseerd.