Boekpresentatie 'Stuurloos'

2511 DP Den Haag
Zaal
Spaanse Trappen

Nederland een land waar alles tot in de puntjes geregeld is? Het toeslagenschandaal, de gaswinning in Groningen, discriminerende algoritmes bij DUO en de misstanden in de jeugdzorg bewijzen helaas het tegendeel. Door deze schandalen woekert het wantrouwen woekert en vlamt het extremisme op in ons koude kikkerland. Dus de vraag rest: hoe krijgen Nederlanders een bestuur dat wél werkt?

Kustaw Bessems laat in zijn boek Stuurloos zien hoe het anders kan. In de onzichtbare wereld van ambtenaren en publieke dienstverleners komt hij erachter dat niet alleen burgers maar ook zij bekneld kunnen raken in de raderen van het systeem. De getalenteerde idealisten onder hen doen er alles aan ons openbaar bestuur de goede kant op te sturen. En wij burgers kunnen daar ook aan bijdragen, zo blijkt uit Bessems’ onderzoek.

In deze boekbespreking onder leiding van Bestuurskundige Michel Don Michaloliákos wordt stilgestaan bij de problemen én oplossingen die Bessems in zijn boek schetst. Wat zijn de problemen in de maatschappij en de inrichting van het openbaar bestuur? Hoe worden ambtenaren en burgers beiden bekneld in het systeem? Wat voor oplossingen hebben zij voor ogen om het openbaar bestuur in Nederland te verbeteren? En hoe kan de studie Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden daaraan bijdragen?

Meld je gratis aan voor de boekpresentatie

Sprekers

Kustaw Bessems is zaterdagcolumnist en redacteur bij de Volkskrant. Voor die krant maakt hij ook de succesvolle podcast Stuurloos waarin hij onderzoekt hoe Nederland beter bestuurd zou kunnen worden. Zijn werk is, hoewel gericht op de geïnteresseerde leek, zeer invloedrijk binnen de wereld van het openbaar bestuur, waar hij veelgevraagd spreker is.

Michel Don Michaloliákos is docent bij het Instituut Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden. Daarnaast maakt hij de succesvolle podcast GeopolitiekNu waar hij samen met collega-docent Rajeev Lachmipersad de belangrijkste actuele geopolitieke ontwikkelingen en conflicten bespreekt.

Het boek is sinds 17 mei te koop bij Dasmag

Klik hier voor het boek