Lezing

Een Galileïsch dorp, een synagoge, en de wereld van de Rabbijnen

• Eric Ottenheijm (Universiteit Utrecht)
donderdag 26 september 2024
Rijksmuseum van Oudheden

In zijn lezing verkent Eric Ottenheijm hoe de nieuwe geschiedschrijving van het Rabbijnse jodendom zich verhoudt tot de moderne archeologie van synagogen. Rabbijnen ontwikkelden zich geleidelijk, vanaf de tweede eeuw, tot de religieuze leiders van het jodendom, nadat de synagogen al eerder het sociale en religieuze hart van de lokale gemeenschap vormden. Maar hoe vertaalde zich dat in de praktijk? Bepaalden Rabbijnen de synagogale liturgie en de sociale organisatie van de gemeenschap? Zaten zij op de ‘zetel van Mozes’? De opgravingen van het oude joodse dorpje Horvat Kur, dat op een heuvel boven het meer van Galilei lag, kunnen wellicht meer licht op deze vragen werpen.

Zie voor meer informatie en inschrijven de website van het Rijksmuseum van Oudheden.

Egeria-lezing

In de achtste editie van de jaarlijkse Egeria-lezing vertelt prof. dr. Eric Ottenheijm (Department of Philosophy and Religious Studies, Universiteit Utrecht) over de archeologie van synagogen. Voorafgaand is de opening van een nieuwe fototentoonstelling: Een heuvel met uitzicht. Tien jaar opgravingen op Horvat Kur/Galilea, met een korte toespraak door prof. dr. Jürgen Zangenberg (Universiteit Leiden). Na afloop van de lezing is het mogelijk om de fototentoonstelling te bezichtigen onder het genot van een drankje.

Meer informatie en aanmelden