Alumni-activiteit | Lezing

Merlijnlezing: Elke provincie een eigen gouden eeuw

woensdag 25 september 2024
Serie
Leids Historisch Dispuut Merlijn
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
028 (en via livestream)

Livestream

Dit evenement zal gestreamd worden: bekijk de livestream op 25 september op deze pagina.

Elke provincie een eigen Gouden Eeuw
Louis Sicking (red.): Elke provincie een eigen Gouden Eeuw. Uitgeverij Prometheus

Op woensdag 25 september vindt de eerste Merlijnlezing van het najaar plaats. Dr. Louis Sicking spreekt over zijn nieuwste boek: Elke provincie een eigen gouden eeuw

Over de lezing

De Gouden Eeuw, volgens velen de roemrijkste periode in de Nederlandse geschiedenis, roept vandaag de dag ook weerstand op. Sommigen pleiten er daarom voor het begrip af te schaffen. Deze lezing beoogt het op het gewest Holland toegespitste debat open te breken door het predicaat ‘Gouden Eeuw’, mét zijn keerzijden, aan alle provincies van Nederland toe te kennen. Zo zal duidelijk worden gemaakt dat zonder dat alles goud was wat er blonk, er op veel meer manieren naar de Nederlandse geschiedenis gekeken kan worden dan enkel door een Hollandse bril. De lezing vindt plaats naar aanleiding van het boek Elke provincie een eigen Gouden Eeuw waarin twaalf auteurs elk een provincie onder de loep nemen en een aspect van haar geschiedenis centraal stellen waarvan het belang de eigen regio overstijgt. De wijze waarop de opeenvolgende Gouden Eeuwen met elkaar zijn verbonden komt ook aan bod. De Gouden Eeuwen van Nederland blijken veelzijdig, dramatisch, glorieus én actueel.

Over de spreker

Louis Sicking is Aemilius Papinianus-hoogleraar volkenrechtsgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam en doceert middeleeuwse en vroegmoderne geschiedenis aan de Universiteit Leiden.

U kunt zich voor deze lezing aanmelden via onderstaande link.

Aanmelden voor de lezing

Ik meld me graag aan