Promotie

Breaking the Ice: Constraining the volatile distribution in protoplanetary disks

• J.A. Sturm
woensdag 23 oktober 2024
Bezoekadres
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Promotor(en)

• Prof.dr E.F. van Dishoeck
  • dr. M.K. McClure

Samenvatting

Dit onderzoek richt zich op de verdeling van chemische elementen in protoplanetaire schijven, de geboorteplaatsen van planeten. Deze schijven ontstaan rondom jonge sterren en bevatten gas en stof, waaruit planeten kunnen groeien. IJs speelt een cruciale rol in het planeetvormingsproces: het vergemakkelijkt de samenklontering van stofdeeltjes en beïnvloedt de chemische samenstelling van zowel planeten als hun atmosferen.

Met behulp van geavanceerde waarneemtechnieken, zoals de James Webb Space Telescope (JWST) en de Atacama Large (sub-)Millimeter Array (ALMA), zijn zowel directe waarnemingen van ijs als indirecte methoden gebruikt om de hoeveelheid en verdeling van bevroren koolstof en andere elementen in kaart te brengen. Deze studie levert nieuwe inzichten op over de manier waarop chemische samenstellingen veranderen tijdens het vormingsproces van planeten en hoe deze variaties leiden tot de diversiteit aan planeten die we in het universum observeren.

De maatschappelijke relevantie van deze bevindingen ligt in het verbeteren van ons begrip van planeetvorming en de mogelijke leefbaarheid van planeten buiten ons zonnestelsel. De resultaten tonen bijvoorbeeld aan dat koolstof en zuurstof zich anders verdelen in protoplanetaire schijven dan eerder werd aangenomen, wat belangrijke gevolgen kan hebben voor de atmosferen van exoplaneten.

Door het combineren van fysische en chemische modellen en verdere waarnemingen, kan een beter inzicht worden verkregen in hoe planeten, zoals de aarde, hun unieke eigenschappen verwerven. Dit onderzoek draagt bij aan een dieper begrip van de processen die verantwoordelijk zijn voor de grote verscheidenheid aan planeten in het universum.

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

nieuws@leidenuniv.nl