Cognitive training and dynamic testing in the school domain

• M.G.J. Westgeest
woensdag 16 oktober 2024
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Promotor(en)

• Prof.dr. P.M. Westenberg
  • dr. B. Vogelaar

Samenvatting

Dit proefschrift gaat over twee nieuwe testmethoden, een cognitieve training en een dynamische test, die helpen om beter te begrijpend hoe kinderen leren en wat ze nodig hebben in het onderwijs. Beide methoden richten zich op de Zone van Naaste Ontwikkeling, waarbij de cognitieve training de nadruk legt op metacognitieve kennis en het werkgeheugen bij het oplossen van wiskundige problemen en de dynamische lees- en schrijft test die zich richt op fonologisch bewustzijn, prosodisch bewustzijn en schrijfvaardigheid van (context) afhankelijke woorden. Het belangrijkste doel van dit proefschrift was het onderzoeken van de effectiviteit van deze twee nieuwe testmethoden bij potentieel begaafde kinderen (cognitieve training) en kinderen met en zonder dyslexie (dynamische test). De testmethoden gaven een dieper inzicht in de sterke en zwakke kanten, de onderwijsbehoeften en het potentieel om te leren van de kinderen. Er werd geconcludeerd dat beide alternatieve testen kansen bieden om het onderwijs en de dyslexiebehandelingen nog beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften van kinderen.

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

nieuws@leidenuniv.nl