Promotie

Environmental sustainability of NdFeB magnet recycling: Foresight study on recycling systems and technologies

• S.S. van Nielen
vrijdag 1 november 2024
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Promotor(en)

• Prof.dr. A. Tukker
  • Prof.dr. E.G.M. Kleijn

Samenvatting

Magneten zijn een belangrijk onderdeel van veel moderne technologie, zoals elektrische auto's, windturbines, harde schijven en luidsprekers. De vraag naar NdFeB-magneten neemt sterk toe, terwijl de productie ervan erg vervuilend is. Daarom onderzocht dit promotieonderzoek de milieuwinst die te behalen is met het recyclen van NdFeB-magneten.

In samenwerking met ontwikkelaars van ‘korte-keten-recycling’ kon de opschaling van deze nieuwe recyclingtechnologie in detail worden gemodelleerd in een levenscyclusanalyse (LCA). Grootschalig gerecyclede magneten blijken een tot wel 80% lagere milieu-impact te hebben dan primaire magneten. Dus is het zeker aan te raden om de ontwikkeling van recyclingtechnologie voort te zetten.

Het onderzoek bracht de obstakels in kaart die de uitrol van magneetrecycling tegenhouden. Hiervoor is een nieuwe methode ontwikkeld die de hele recyclingketen in acht neemt. Belangrijke obstakels zijn de lage prijs van nieuwe magneten, gebrek aan samenwerking om recycling te realiseren, en productontwerpen. Daarnaast is een uitdaging om relevante afvalstromen te identificeren. Daarom zijn de afvalstromen van magneten in kaart gebracht, inclusief de geografische spreiding binnen de EU. Het blijkt dat door technologische ontwikkelingen het aandeel van verschillende producten in magneetafval steeds verandert.

Tot slot is onderzocht of leercurves kunnen helpen bij het voorspellen van de toekomstige milieu-impact. Hoewel deze insteek vaak genoemd wordt, bleek er geen goede methode voor te bestaan. Met een nieuw ontwikkelde methode is dit nu mogelijk, en is de verwachting dat de impact van magneetrecycling in sommige impactcategorieën een leercurve zal volgen.

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

nieuws@leidenuniv.nl