Lezing | Studium Generale

Franz Kafka, of de kunst van het falen

zondag 27 oktober 2024
Let op: toegang gratis, maar van te voren aanmelden wel noodzakelijk.
Wijnhaven
Turfmarkt 99
2511 DP Den Haag
Zaal
3.46

Franz Kafka (1883 - 1924) is een icoon van de twintigste eeuw. En één van de beroemdste schrijvers die ooit geleefd heeft. Een auteur van mysterieuze en  spookachtige verhalen geschreven in een zeer heldere  taal, die gaan over de eenzame mens, overgeleverd aan ongrijpbare machten.

Ter gelegenheid van zijn honderdste sterfjaar organiseert Studium Generale een lezingenreeks waarbij het oeuvre van Franz Kafka van verschillende kanten bekeken zal worden.

De stijl en verteltrant van Franz Kafka (1883-1924) blinken uit door helderheid, precisie en logica. Maar de door hem beschreven situaties vormen een aaneenschakeling van absurde voorvallen en onwaarschijnlijke verwikkelingen, en gaven aanleiding tot de term ‘kafkaësk’. Minstens zo opvallend als deze sfeer van zakelijke geheimzinnigheid is dat Kafka het nooit zocht in dik aangezette drama’s. Weliswaar ziet men zijn oeuvre als de uiting van een tragisch levensbesef, maar dat wil niet zeggen dat hij het daar zelf op aanstuurde. Zelfs waar hij wreedheden in beeld brengt, blijft zijn toon licht en ironisch. En dat ondanks het feit dat hij vrijwel zijn hele leven in de ban was van onmacht en  faalangst. In zijn lezing laat Jaap Goedegebuure bovengenoemde aspecten de revue passeren en licht deze nader toe aan de hand van een aantal voorbeelden uit Kafka’s werk.

Meer informatie over deze lezingenreeks