Congres/symposium

Leiden
Zaal
FSW Restaurant

Op dinsdag 8 oktober is de eerste Psychology Connected van het nieuwe academisch jaar. Een evenement waarvoor het hele Instituut Psychologie wordt uitgenodigd om onder het genot van een drankje met elkaar in gesprek te gaan over een betere universiteit en maatschappij. Hoe zien die eruit en hoe komen we daar?

Depressie en veerkracht

Depressie is een groot probleem voor de volksgezondheid waar mensen van alle leeftijden mee worstelen. Daarom is het belangrijk om bewustzijn rondom risico- en beschermende factoren te vergroten, vooral als het gaat om kinderen en jongeren. Deze middag verkent host Anne Krause met haar collega's strategieën om depressie bij jongeren te voorkomen en te beheersen. Ook bespreken ze hoe we zelf mentaal gezond kunnen blijven tijdens de herfst-, en wintermaanden.

Panel

Bernet Elzinga

Prof. dr. Bernet Elzinga is hoogleraar Stress-gerelateerde stoornissen bij de afdeling Klinische Psychologie. Intergenerationele thema’s in de context van trauma en depressie hebben haar bijzondere interesse, waaronder de interactie tussen ouders en kinderen met depressie. Samen met professionals uit het veld heeft Elzinga een interventie voor ouders met jongeren met depressieve klachten ontwikkeld: Samen Sterk, en hier een gelijknamig boek over geschreven . Voor haar onderzoek heeft ze verschillende subsidies ontvangen, waaronder VENI, VIDI, VICI en draagt ze als een van de hoofdonderzoekers bij aan het Zwaartekracht programma  ‘New Science of Mental Disorders’.

Oana Georgiana Rus-Oswald

Oana Georgiana Rus-Oswald werkt als onderzoeker bij de afdeling Klinische Psychologie. Ook is ze verbonden verbonden aan het Leiden Institute for Brain and Cognition (LIBC) en aan het BioClock Consortium. In haar huidige onderzoeksproject analyseert ze met haar collega's 24-uurs ritmes en proberen ze deze te herstellen om stemmingsstoornissen tegen te gaan. Ze maken gebruik van neuroimagingtechnieken zoals MRI en onderzoeken welke hersenmechanismen lichttherapie tot een succesvolle antidepressieve behandeling maken. Daarnaast werken ze in een multicentrische gerandomiseerde gecontroleerde trial samen met de Technische Universiteit Eindhoven om de effecten van chronotherapeutische behandeling en lichttherapie op het herstel van de biologische klok bij patiënten met depressie beoordelen.

Camille Souama

Camille Souama is postdoctoraal onderzoeker bij de afdeling Klinische Psychologie. Ze onderzoekt hoe jeugdtrauma's samenhangen met slaapstoornissen op volwassen leeftijd, en hoe die kunnen bijdragen aan het ontstaan van depressie. Naast haar onderzoek werkt ze als junior psycholoog bij het Leids Universitair Behandel- en Expertise Centrum, waar ze lichttherapie en leefstijlcoaching geeft aan patiënten met depressie als onderdeel van een klinische trial. Met haar werk wil Souama meer inzicht krijgen in de interactie tussen jeugdtrauma, levensstijl en geestelijke gezondheid, en zo bijdragen aan de ontwikkeling van effectieve interventies voor depressie.