Cursus

Training: Omgaan met agressief, intimiderend en manipulatief gedrag bij studenten

woensdag 30 oktober 2024
Nader te bepalen (Leiden)

Binnen de faculteit Geesteswetenschappen worden docenten regelmatig geconfronteerd met studenten met agressief, intimiderend en manipulatief gedrag. In de dagelijkse praktijk komt het voor dat een student iets wil of vraagt dat niet meteen of helemaal niet gehonoreerd kan worden. De docenten moeten dan ‘nee verkopen’. Soms kan een student intimiderend, manipulatief of zelfs agressief reageren. In zulke gevallen hangt het voor een groot gedeelte van de reactie van de docent af of de situatie escaleert. Onderscheid kunnen maken tussen de verschillende typen ‘tegenwerkend’ gedrag helpt hen om vlot en adequaat op een situatie te kunnen reageren. Hierdoor zal in de meeste gevallen escalatie worden voorkomen. Bij docenten is niet alleen behoefte aan kennis over het omgaan met agressie maar ook met manipulatief en intimiderend gedrag.

In deze eendaagse training verzorgd door Sjaak Boon en trainingsacteur Joshua Albana van Onderboven worden diverse interactieve werkvormen ingezet waarmee de docenten (in een veilige setting) kunnen oefenen met (eigen) praktijkcasussen. Een acteur wordt hiervoor ingezet. Een relatie wordt gelegd met het ARBO-beleid en de impact dit het complexe gedrag van de student kan hebben op het leven en werken van de docent.

Leerdoelen

• De docent is in staat om te gaan met non-coöperatief gedrag, zoals boosheid, overmatig klagen, kritiek op regels en procedures (de-escaleren van A-en B-gedrag) in combinatie met grenzen stellen.
  • De docent kan zich assertief opstellen en grenzen stellen bij persoonlijke beledigingen en verbale dreigementen ( het stoppen van C-gedrag).
  • De docent kan de-escalerend optreden bij dreigend of explosief gedrag (D-gedrag).
  • De docent kent de oorzaken en achtergronden van agressie, intimidatie en manipulatie.
  • De docent kan de eigen gevoelens en gedachten, die opkomen bij heftige situaties in de communicatie tussen medewerkers en mensen met agressief gedrag, herkennen en benoemen.
  • De docent onderkent de emotionele en psychische gevolgen van het meemaken van schokkende gebeurtenissen.

Aanmelden

De training wordt aangeboden in het Nederlands en duurt één dag (van 09h30 tot 17h00 uur; inclusief lunch). Er geldt een maximumaantal van 12 deelnemers. Aanmelden kan via onderstaande button.

Deze training wordt gefinancierd door de Faculteit Geesteswetenschappen als onderdeel van het diversiteitsbeleid. Hoewel deelname voor individuele docenten kosteloos is, verwachten we dat je na aanmelding daadwerkelijk deelneemt, tenzij er sprake is van dringende omstandigheden die dit verhinderen.

Vragen?

Heb je vragen over de training? Neem dan contact op met Aurelie van ’t Slot, beleidsmedewerker D&I van de Faculteit Geesteswetenschappen (a.van.t.slot@hum.leidenuniv.nl).