Festival

zaterdag 2 november 2024 - zondag 3 november 2024
Bezoekadres
Meerdere locaties in Leiden

Op 2 en 3 november is Leiden het podium van het literatuurfestival Letterlijk Leiden. Twee dagen lang worden op locaties door heel Leiden de letteren gevierd, door middel van lezingen, debatten en meer. Dit jaar is het thema van het festival non-fictie. Een greep uit het programma:

Heeft AI een goed verhaal in huis?

Hoe staat het ervoor met de creativiteit van AI? Kan ChatGPT al een goede roman schrijven? Taal- en cognitieonderzoeker aan de Universiteit Leiden Max van Duijn gaat met het publiek in gesprek over kunstmatige intelligentie als auteur.

Duidelijke taal

Brieven van de belastingdienst, de dokter die je vertelt wat je hebt, of dat bordje naast dat abstracte schilderij in het museum: waarom kan dat niet in begrijpelijke taal? Onder leiding van taalkundige Vivien Waszink vertellen drie experts waarom zij strijden voor begrijpelijke taal en hoe ze dat doen.

Klimaatpraat

Wat is de rol van taal en literatuur in het publieke debat over klimaat en biodiversiteit? Kan klimaatfictie aanzetten tot verandering? Moet wetenschappelijke informatie over uitstervende soorten een populistische make-over krijgen om beter aan te slaan? Wetenschapsjournalist Maarten Keulemans gaat met experts in gesprek over de rol van taal in gesprekken over natuur en klimaat.

Boekenweelde bij Boerhaave

In het depot van het Boerhaave liggen heel wat prenten, boeken en manuscripten verborgen met prachtige illustraties, unieke verhalen, of bijzondere betekenissen. Voor deze speciale gelegenheid zijn enkele van deze objecten te zien in het museum, met toelichting van de conservatoren.

Kijk voor het volledige programma van het festival op de site van Letterlijk Leiden.