Studievoorlichting

Wijnhaven
Turfmarkt 99
2511 DP Den Haag

Een lezing 'digitale uitvoering van wetgeving' voor professionals

De overheid voert steeds meer wetgeving uit met behulp van digitale ICT. Dat heeft grote voordelen, zoals meer snelheid, efficiëntie en mogelijk ook maatwerk. Moderne belastingen, toeslagen en andere sociale voorzieningen zijn zonder inzet van digitale technologie niet eens meer mogelijk.

Om digitale uitvoering van wetgeving mogelijk te maken moet deze worden omgezet naar een code, dat vergt uiterste precisie. Deze code bepaalt de rechten en plichten van burgers. En of zij in aanraking komen met toezicht en opsporing. In een democratische rechtsstaat moet code bovendien juridisch deugdelijk zijn en geldende wet- en regelgeving zo precies mogelijk reflecteren.

Ook in het hoofdlijnenakkoord wordt expliciet benoemd dat gebruik van AI door de overheid aan voorwaarden gebonden moet worden om veiligheid, privacy en rechtsbescherming te waarborgen. Aan wat voor voorwaarden kunnen we dan denken? En wie of wat kan er voor zorgen dat die wetten goed terecht komen in de systemen van de uitvoerende macht?

Schrijf je binnenkort in

Hou de website in de gaten en meld je binnenkort aan voor de lezing over digitale uitvoering van wetgeving.

Universiteit Leiden Academy

Universiteit Leiden Academy biedt onderwijs voor professionals, van korte cursussen tot masteropleidingen. Onze toegewijde docenten bieden je wetenschappelijke kennis en vaardigheden die direct toepasbaar zijn in de beroepspraktijk. Of je nu werkt in de wetenschap, bij de overheid, in de gezondheidszorg, in de advocatuur of in het bedrijfsleven, wij hebben een opleiding die je helpt te groeien.

Meer over de leergang (waar deze workshop onderdeel van is)

De lezing komt voort uit de leergang die wordt aangeboden vanuit de Open Universiteit in samenwerking met de Universiteit Leiden. De naam hiervan is 'Wetsanalyse en wendbare wetsuitvoering in de democratische rechtsstaat'

ICT’ers, juristen, managers en andere professionals werkzaam in het wetgevingsproces of de uitvoering van wetgeving.

Het programma heeft een academisch karakter. Dat betekent dat het in je voordeel werkt wanneer je een vooropleiding hebt op HBO+ of WO niveau en/of werkervaring hebt in het wetgevingsproces.

Het programma bevat juridische componenten, maar is zeker niet alleen bedoeld voor juristen. Sterker nog, het digitaliserende wetgevingsproces en de digitaliserende uitvoering zijn veel te belangrijk om alleen aan juristen en technici over te laten!

Wat is de meerwaarde van het volgen van deze leergang?

Wetgevingsjuristen en overheidsjuristen ontvangen voor deelname 24 PWO- punten.