Alumni-activiteit | Lezing

Zaal
0.03 (en via livestream)

Livestream

Dit evenement zal gestreamd worden: de link voor de livestream zal op een latere datum op deze pagina beschikbaar worden gesteld. Let op: de livestream is alleen te bekijken tijdens de lezing, dus niet achteraf.

Op woensdag 6 november vindt de Merlijnlezing van Henk Kern plaats: Russisch Roulette. Over de hervorming, transitie en reactie van Rusland onder het bewind van Gorbatsjov, Jeltsin en Poetin

Over de spreker

Henk Kern (1960) is als UD verbonden aan de opleidingen Geschiedenis en Russische Studies van de Universiteit Leiden. Hij geeft colleges over de geschiedenis van Rusland en de Russen alsook over specifieke deelonderwerpen zoals het nationaliteitenvraagstuk, de Russische Revolutie en de herinneringen aan de Sovjetunie. Kern is gepromoveerd op het proefschrift Denken over Rusland. Europese beschouwingen over de Grote Hervormingen, 1861-1881 (Pegasus; Amsterdam 2008). Dit boek vertelt hoe in Europa de Ruslandkunde als wetenschappelijke discipline ontstond op hetzelfde moment dat in Rusland onder leiding van tsaar Alexander II begon werd aan een door Europa geïnspireerd moderniseringsproces. Vanuit beide zijden van de oost-westgrens ging een nieuwe wereld open. Een hoopvolle ontwikkeling, die in onze tijd een voortzetting kreeg met de opening van het IJzeren Gordijn, maar die zich nu door de rampzalige oorlog tegen Oekraïne in een omgekeerde richting beweegt.

Aanmelden

Aanmelden voor deze lezing (voor een plek in de zaal of voor de livestream) kan via de link hieronder.

Aanmelden Merlijnlezing

Ik meld me graag aan