Waarom Geesteswetenschappen? Remco Breuker over Koreastudies
- Datum
- dinsdag 12 november 2024
- Tijd
- Toelichting
- Aanmelden is niet nodig.
- Bezoekadres
-
Universiteitsbibliotheek
Witte Singel 27
2311 BG Leiden - Zaal
- Vossiuszaal
Het zal weinigen in de academische wereld ontgaan zijn: de Nederlandse regering heeft draconische bezuinigingen op het hoger onderwijs aangekondigd, die in het bijzonder de geesteswetenschappen dreigen te gaan treffen. In Leiden werden eerder dit jaar ook al plannen gepresenteerd om de taalopleidingen Frans, Duits, Italiaans, Chinees, Japans op te laten gaan in grotere, algemene opleidingen. Ook geografisch afgebakende studies als Zuid- en Zuidoost-Aziëstudies zouden moeten worden gefuseerd, de specialisaties van Midden-Oostenstudies dreigen te verdwijnen en de bachelors African Studies en Latin American Studies dreigen zelfs volledig opgeheven te worden. Ook meerdere (research)masters worden in de plannen geschrapt of samengevoegd.
In een serie bijeenkomsten biedt de Universiteitsbibliotheek Leiden onderzoekers en docenten een podium om het belang van hun onderzoek en vakgebied te onderstrepen. Op dinsdag twaalf november wordt de reeks afgetrapt door prof. dr. Remco Breuker, hoogleraar Koreastudies en deskundige op het gebied van Korea en Noordoost-Azië. Ook de bachelor Koreastudies moet volgens de plannen het veld ruimen, en een onderdeel worden van de nieuwe bachelor ‘Aziëstudies’. Breuker zal ingaan op de vraag waarom Koreastudies er toe doet, en op de vraag welke rol de collecties van de UBL spelen voor de ontwikkeling en profilering van het betreffende vakgebied.
Bijeenkomsten over het belang van de geesteswetenschap, lezingen door onderzoekers uit de geesteswetenschap, voor een publiek van voornamelijk geesteswetenschappers - is dat niet al te zeer preken voor eigen parochie? Het antwoord daarop is: ja, als het doel van de bijeenkomst ‘overtuigen’ zou zijn. Maar dit publiek hoeft niet overtuigd te worden.
Het doel is dan ook niet om een debat te voeren, maar eerder om een ruimte te creëren waarin reflectie het doel is en onderzoekers, docenten, en studenten stil kunnen staan bij vragen waarop we zelf misschien ook niet altijd meteen het antwoord weten. Door de tijd te nemen, met elkaar in dialoog te treden en gezamenlijk te reflecteren op de positie van geesteswetenschappers, zullen deze bijeenkomsten helpen om geesteswetenschappers beter te equiperen als ze het gesprek moeten aangaan met mensen die hen mogelijk minder goed gezind zijn. Dat nuance en reflectie een polemische houding en krachtig verhaal niet uitsluiten, heeft Remco Breuker in eerdere lezingen laten zien.