Alumni-activiteit | Lezing

Merlijnlezing: Het land achter de zee

• Frans Blom en Vivian Beekman (Universiteit van Amsterdam)
woensdag 18 december 2024
Serie
Leids Historisch Dispuut Merlijn
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
1.48 (en via livestream)

Livestream

Dit evenement zal gestreamd worden: de link voor de livestream zal een dag voor de lezing via e-mail gedeeld worden.

Op woensdag 18 december vindt de Merlijnlezing van Frans Blom en Vivian Beekman plaats over het boek Het land achter de zee: Migranten na de Holocaust in detentiekampen op Cyprus. De reis van Emil Pimentel.

Over Het land achter de zee

Met overvolle schepen verlieten ze Europa, maar op zee werden ze als illegale migranten door de Britse Royal Navy onderschept. De tocht naar vrijheid en autonomie eindigde in gevangenschap.
Over deze geschiedenis was wel iets bekend, maar een belangrijk onderdeel ontbrak: ooggetuigenverslagen. Het werk van de Joodse Amsterdammer Emile Pimentel (1923-1988) levert het ontbrekende puzzelstuk: hij zat als twintiger twee jaar gevangen en legde zijn ervaringen vast in proza en poëzie.

Emiles literaire nalatenschap stelde Frans Blom en Vivian Beekman in staat om het aangrijpende verhaal van de migratie te vertellen. Ze volgen de hoofdpersoon van Amsterdam tot in Israël. En van binnenuit beschrijven ze de kampen op Cyprus, waar Emile een bijzondere liefde vond – maar het geloof in de mensheid definitief verloor.

Frans Blom (1968) is neerlandicus en classicus; hij doceert aan de Universiteit van Amsterdam, en schrijft over Nederlandse literatuur en geschiedenis voor breed publiek.
Vivian Beekman (1997) is letterkundige. Zij studeerde af op een onderzoek naar Emile Pimentels werk uit de detentiekampen op Cyprus.

Aanmelden kan via de link hieronder.

Aanmelden Merlijnlezing

Ik meld me graag aan