Congres/symposium

donderdag 23 januari 2025 - vrijdag 24 januari 2025
Grotiusgebouw, Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Nijmegen

In de afgelopen jaren is het conflict- en probleemoplossend vermogen van de rechtspleging hoog op de politieke, wetenschappelijke en maatschappelijke agenda komen te staan. De centrale vraag daarbij is in hoeverre het recht burgers kan voorzien in adequate oplossingen voor hun juridische conflicten en problemen. Worden burgers wel voldoende geholpen om adequaat te kunnen optreden in juridische disputen, processen en procedures en hebben burgers ook voldoende toegang tot die procedures? Hoe kunnen conflicten worden voorkomen? Worden hun belangen afdoende behartigd bij de rechter en in processen buiten de rechter om, en in hoeverre kunnen het recht en rechters ook oplossingen bieden voor de problemen waarmee burgers en de samenleving zich zien geconfronteerd? De onderzoeksgroep Conflictoplossende Instituties (CoI) van de Universiteiten Leiden, Utrecht en Nijmegen heeft zich in de voorbije vijf jaar over deze vragen gebogen en zal tijdens dit congres haar bevindingen presenteren.