Annie Romein-Verschoorlezing 2025

• Maaike Harbers
vrijdag 7 maart 2025
Toelichting
Vrije inloop met koffie en thee vanaf 19:30 uur. De lezing start om 20:00 uur. Aansluitend aan de lezing vindt er een borrel plaats met sprekers en publiek. Er is een livestream beschikbaar op deze pagina op het moment dat de lezing plaatsvindt.
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden
Zaal
Groot Auditorium

Bètavrouwen en alfamannen: over de rol van gender in AI

Elk jaar organiseert de Universiteit Leiden op of rond Internationale Vrouwendag, 8 maart, de Annie Romein-Verschoorlezing.

Maaike Harbers

Maaike Harbers is lector Artificial Intelligence & Society bij het kenniscentrum Creating 010 van de Hogeschool Rotterdam. Haar onderzoek richt zich op de ethische en maatschappelijke aspecten van kunstmatige intelligentie (AI). In nauwe samenwerking met diverse praktijkpartners —zoals overheden, mediaorganisaties en bedrijven in de creatieve sector— onderzoekt zij hoe AI-toepassingen verantwoord kunnen worden ontworpen en ingezet, met aandacht voor waarden als privacy, autonomie en duurzaamheid. Een belangrijk deel van haar werk richt zich op de vraag wie er op welke manier mogen meedenken en beslissen over AI-toepassingen, en hoe organisaties en ontwerpers in dit proces ook minder gehoorde groepen en perspectieven een stem kunnen geven.