Congres/symposium
Medewerkerssymposium Studentenwelzijn 'De Student van Nu'
- Datum
- dinsdag 25 maart 2025
- Tijd
- Bezoekadres
- ECC Leiden
Haagse Schouwweg 10
2332 KG Leiden
Registratie is gesloten, bekijk de livestream
We hebben het maximale aantal deelnemers bereikt, je kunt je niet meer aanmelden voor het Medewerkerssymposium Studentenwelzijn. Wil je de keynotes toch bijwonen? Dit kan via een livestream op deze pagina. De livestream is later ook terug te kijken.
Ben jij docent, studieadviseur, studentendecaan, of kom je tijdens je werk veel in contact met studenten? Zet dinsdag 25 maart 2025 meteen in je agenda voor het Medewerkerssymposium Studentenwelzijn. Dit jaar draait alles om het thema ‘De Student van Nu’. Samen ontdekken we hoe we beter kunnen inspelen op de veranderende behoeften van studenten.
Wat kun je verwachten?
Een dag vol inspiratie en nieuwe inzichten! We trappen af met een keynote van Emma Agricola, oprichter van Inclusyoung, getiteld ‘Van Boomer tot Zoomer’. Emma neemt je mee in de generatieverschillen binnen de Universiteit Leiden en laat zien hoe elke generatie zijn unieke waarde toevoegt. Ze zoomt in op Gen Z: wat beweegt hen, hoe kunnen we hen beter begrijpen en ondersteunen? Met wetenschappelijke inzichten en praktische tips leer je hoe je effectiever samenwerkt met studenten én collega’s van verschillende generaties.
Programma
- 09:30 uur
- Inloop
- 10:00 uur
- Opening door hosts (Lucia en Jurriaan)
- 10:05 uur
- Welkom door rector magnificus Hester Bijl
- 10:10 uur
- Keynote 'Van Boomer tot Zoomer'
- 10:50 uur
- Energizer USC
- 10:55 uur
- Pauze
- 11:15 uur
- Workshopronde 1
- 12:15 uur
- Gezonde vegetarische lunch en welzijnsplein
- 13:30 uur
- Workshopronde 2
- 14:40 uur
- Panelgesprek
- 15:10 - 16:00 uur
- Alcoholvrije borrel en welzijnsplein
Studentenhosts Lucia van Kempen en Jurriaan Duijn
Dit jaar wordt het symposium gehost door Lucia van Kempen en Jurriaan Duijn. Lucia, masterstudent Occupational Health Psychology, en Jurriaan, student Bestuurskunde en Planologie, brengen het studentperspectief tot leven tijdens het symposium. Met hun ervaring bij het studentenwelzijn team, de lokale politiek en het mentoraat weten zij goed wat er onder studenten speelt en hoe de universiteit hen kan ondersteunen. Zo zien zij dat studenten steeds meer behoefte hebben aan een omgeving die verbinding stimuleert.

Welzijnsplein
Bezoek ook dit jaar het welzijnsplein! Ontmoet collega van Student Support Services, stel vragen over sport en voeding, of krijg ergonomisch advies van een arboarts. Toe aan ontspanning? Geniet van een stoelmassage, ervaar de stiltehoek of volg de miniworkshop ‘Teken je collega’.
Workshopronde 1
In deze workshop van stichting Door het Geluid delen studenten hun ervaringen met prestatiedruk en bieden zij docenten inzicht in de impact hiervan. De sessie biedt praktische tips om prestatiedruk te herkennen, bespreekbaar te maken en een ondersteunende leeromgeving te creëren. Samen bespreken we de risicosignalen en ontdekken we hoe docenten en studentenbegeleiders hierop kunnen inspelen.
Met deze workshop krijgen docenten en studentenbegeleiders een unieke kans om vanuit het perspectief van studenten te leren hoe zij een positieve bijdrage kunnen leveren aan welzijn en veerkracht in het onderwijs.

During this workshop, we will give you some tools to identify problematic substance use and how to talk to ‘Today's student’ about it. You will also receive information on referral options to Brijder Prevention or treatment services.

In een monitor van de RIVM uit 2023 kwam naar voren dan 24% van studenten in het hoger onderwijs aangeeft sterk eenzaam te zijn. Tijdens deze workshop laten we drie verschillende initiatieven aan het woord die bezig zijn om eenzaamheid onder onze studenten tegen te gaan.
Incluzio, met de Social Creators bouwen een community voor jongvolwassenen in Leiden door laagdrempelige activiteiten en vrijwilligersklussen te organiseren, waar iedereen welkom is om bij aan te sluiten.
Stichting @Ease bespreekt hun aanpak van mentale gezondheid en biedt studenten praktische ondersteuning bij stress en eenzaamheid. Hiernaast delen we vanuit SOZ inzichten over Student Support Groups, waarin door middel van peer-to-peer support studenten elkaar ondersteunen en de verbintenis onderling wordt bevorderd.
Kom langs om meer te leren over deze waardevolle initiatieven en ontdek hoe je studenten kunt doorverwijzen naar passende netwerken!

In deze interactieve workshop duiken we dieper in de wereld van ADHD en ontdek je hoe ADHD het leren en welzijn van studenten beïnvloedt. Je krijgt inzicht in zowel de uitdagingen als de krachten van ADHD, en leert hoe je deze kunt benutten. Na de presentatie is er ruimte voor een Q&A, waar je specifieke vragen kunt stellen over je eigen ervaringen en uitdagingen met studenten met ADHD. Samen zoeken we naar de beste oplossingen om jouw studenten te ondersteunen.

The wars in Gaza and Ukraine; every day and institutionalized racism; the ongoing legacies of colonialism- many of us experience how these and other conversation topics incidentally lead to hostile situations in society and sometimes even on campus.
In this workshop you will learn how to address sensitive topics with your students and bring the conversation to a more profound level by learning how to ask constructive questions.
Suïcide is een moeilijk en vaak gestigmatiseerd onderwerp, maar open gesprekken kunnen levens redden. In deze workshop van 113 Zelfmoordpreventie leer je signalen van suïcidale gedachten bij studenten herkennen, het onderwerp bespreekbaar maken en op de juiste manier handelen. De sessie biedt feiten over suïcide, handvatten om het taboe te doorbreken en praktische stappen die jij kunt nemen in suïcidepreventie. Je leert de do’s en don’ts in gesprekken en hoe je studenten kunt doorverwijzen naar passende hulp, zowel binnen als buiten de universiteit. Er is natuurlijk ruimte voor vragen en discussie.

Workshopronde 2
De coronapandemie heeft grote impact gehad op de sociale binding en het welzijn van studenten. Naar aanleiding van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) heeft een consortium van mbo-, hbo- en wo-instellingen onderzoek gedaan naar werkzame elementen in NPO-aanpakken voor sociale binding en studentenwelzijn.
Het resultaat van dit onderzoek? Een digitale gereedschapskist met 16 bewezen effectieve tools die onderwijsprofessionals en studenten helpen om een sterkere gemeenschap te bouwen binnen het onderwijs.
Wil je ontdekken hoe je deze tools kunt inzetten in jouw eigen onderwijssituatie? Doe mee met onze interactieve workshop en ga direct aan de slag!

In this workshop, we will explore the possibilities of building well-being through playing and implementing a diversity card game titled ‘What’s Your Story?’ Dr. Tingting Hui developed this card game to facilitate open conversations about diversity, inclusion and well-being among students and faculty members. Central to it are the concepts of storytelling and play: while storytelling has proven to be an effective diversity intervention in higher education, the format of play can enhance empathic listening and lay the foundations for critical intervention by creating a safe sharing space.

Self-reflection is a powerful way to connect with our inner patterns. Through reflecting on and expressing of our feelings, thoughts and behaviors we connect to ourselves and to others around us. Space to express oneself in a socially safe setting enhances self-awareness and can foster resilience. Within academia we mainly express ourselves through words (spoken and written). This workshop explores different, creative ways of expressing and offers a combination of experiential learning, information and examples (POPcorner and Honours College FSW) which you can use personally as well as professionally.

Veel studenten zitten gevangen in een web van sociale-media verslaving en surveillance. Deze ontwrichtende relatie tussen studenten en digitale media wordt vaak gezien als een probleem dat 'opgelost' kan worden via het verbeteren van de digitale vaardigheden of de mentale veerkracht van de student. Dergelijke individualistische oplossingen leggen niettemin teveel nadruk op de communicatieve dimensie van sociale media. Deze workshop vertrekt vanuit een ander perspectief: digitaliseringsproblemen hebben zowel een systemische als een affectieve dimensie. Na een korte inleiding verkennen we deze dimensies met een lichaamsgerichte oefening geïnspireerd op ASMR (autonomous sensory meridian response). We sluiten af met een gezamenlijke reflectie op de implicaties voor ons werk als docenten en studieadviseurs.

Steeds meer mensen zijn zich bewust van het veranderende klimaat. Dit gaat vaak hand in hand met zogenaamde klimaatemoties. Hoewel deze emoties in eerste instantie niet als psychopathologisch, maar als logisch worden gezien, kunnen mensen er toch veel last van hebben.
Deze workshop geeft studentenbegeleiders handvatten om de studenten hierin te ondersteunen. Kennis uit de klimaatpsychologie wordt gecombineerd met praktijkervaringen uit de cognitieve gedragstherapie. In de workshop worden klimaatemoties uitgelegd; het verloop en het nut ervan. En er wordt gekeken naar hoe studenten weerbaar kunnen blijven binnen deze levensfase waarin, naast het klimaat, ook andere factoren een sterk beroep doen op hun mentale gezondheid.

Veerkracht is een vakoverstijgende vaardigheid die de universiteit graag bij haar studenten ziet. Maar wat houdt het in? Hoe kunnen we zien wanneer een student veerkrachtig is? Wat is de rol van de docent in dit proces, en welke tools en inzichten hebben docenten nodig om hun studenten effectief te ondersteunen?
In deze workshop duiken we dieper in het onderwerp veerkracht. We delen wetenschappelijke inzichten, praktische voorbeelden, en gaan samen aan de slag om de juiste benadering voor specifieke situaties te vinden. Aan het einde van de sessie heb je concrete handvatten om jouw studenten zo goed mogelijk te ondersteunen.

Panelgesprek: uitdagingen en inzichten
We sluiten de dag af met een interactief panelgesprek tussen studenten en studentbegeleiders. We bespreken de grootste uitdagingen van ‘De Student van Nu’ – van prestatiedruk en sociale media tot mentale gezondheid en generatieverschillen. Welke lessen kunnen we van elkaar leren? Hoe bouwen we samen aan een omgeving waarin studenten zich écht goed voelen?
Deelnemers aan het panelgesprek zijn Pieter Slaman (LUS docent van het jaar) en Nienke Jongejan (studentenpsycholoog). Het studentenperspectief zal vertegenwoordigd worden door Léon Chiata (@Ease), Claire van Megen (PraatErover).
Naast de keynotes en workshops is er volop ruimte om collega’s van andere faculteiten en afdelingen te ontmoeten. Je gaat naar huis met inzichten en tools die je direct in je werk kunt toepassen.
We zien je graag op 25 maart van 09:30 tot 16:00 in de evenementenlocatie ECC in Leiden.
Kun je op 25 maart niet aanwezig zijn in Leiden? Meld je dan aan voor de livestream en bekijk de keynote online.