Externe communicatiemiddelen
De Universiteit Leiden is trots op haar onderzoek en onderwijs, haar medewerkers en studenten. Daarom wil zij de samenleving graag op de hoogte houden van wat er aan de universiteit gebeurt.
Website
Het belangrijkste promotiekanaal is onze publieke website: universiteitleiden.nl. Wilt u de mogelijkheden van dit kanaal benutten? Meer informatie over onze redactieorganisatie, technische voorzieningen en schrijven voor het web vindt u onder webredactie.
Nieuwsbrieven
Daarnaast heeft de universiteit digitale nieuwsbrieven, waarmee we de de resultaten van de universiteit onder de aandacht brengen:
-
Externe relaties
Meer dan 7.000 alumni, journalisten, samenwerkingspartners en overige belangstellenden krijgen elke dinsdag een nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws van en over de universiteit. Meld u nu aan > -
Studenten
Alle studenten krijgen rond de 15e van elke maand een nieuwsbrief in hun mailbox. -
Alumni nieuws
Elke derde donderdag van de maand - met uitzondering van augustus - ontvangen ongeveer 35.000 geabonneerde alumni de digitale nieuwsbrief Alumni Nieuws. -
Internationaal publiek
Rond de 15e van elke maand ontvangen zo'n 50.000 mensen een internationale nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief gaat naar buitenlandse universiteiten en internationale relaties van de universiteit, naar internationale studenten in Leiden en internationale medewerkers. Meld u nu aan > -
Jaarlijkse publicaties voor een breed publiek
We brengen jaarlijks de corporate borchure 'Over ons' uit. Deze is te downloaden of te bestellen via de website.
Redactie
De universitaire nieuwsredactie schrijft en publiceert nieuwsberichten en aankondigingen voor de website en de nieuwsbrieven. Ook redacteuren bij de faculteiten maken berichten. Meer informatie vindt u hier.
Tips?
Reacties en suggesties voor onderwerpen zijn welkom op nieuws@leidenuniv.nl.
Social media
We zijn actief op verschillende social media:
Omdat social media tegenwoordig zo'n belangrijke rol spelen in de communicatie, hebben we hiervoor ook richtlijnen en tips opgesteld.
Publicaties in print
De universiteit brengt ook enkele papieren publicaties uit:
Relatiemagazine Leidraad
Medewerkers, alumni en externe relaties ontvangen driemaal per jaar het relatiemagazine Leidraad. Leidraad is ook te downloaden op de website voor alumni.
Jaarlijkse publicaties voor een breed publiek
We brengen jaarlijks enkele brochures uit, zoals 'Over ons'. Deze zijn te downloaden of te bestellen via de website.
Universitair weekblad Mare
Mare is het informatie- en opinieblad van de universiteit. Mare bericht wekelijks op journalistieke wijze over ontwikkelingen aan de universiteit en op het gebied van hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. De redactie bestaat uit professionele journalisten en is onafhankelijk. Het beleid van de redactie wordt achteraf marginaal getoetst door de redactieraad, bestaande uit vertegenwoordigers van de universitaire gemeenschap. Dit gebeurt aan de hand van het redactiestatuut waarin de doelstellingen van het weekblad zijn vastgesteld.
Lees Mare ook online.
Agenda
In de agenda op de website staan alle promoties, oraties, lezingen, congressen en andere (openbaar toegankelijke) activiteiten aan de Universiteit Leiden.
Website
Het belangrijkste communicatiemiddel van de faculteit is de website, waarop onder meer onderzoeksoutput, nieuwsartikelen en agendaberichten verschijnen. Daarnaast verstuurt de faculteit tweewekelijk een digitale nieuwsbrief. In overeenstemming met het internationale karakter van de faculteit zijn website en nieuwsbrief volledig tweetalig.
Persoonsprofielen
Iedere medewerker krijgt bij aanstelling een persoonsprofiel op de website. Het beheer van de gegevens hiervan ligt bij verschillende partijen. Lees op de pagina Interne communicatiemiddelen tot wie u zich kunt wenden als u aanpassing wenst van een onderdeel van uw profiel.
Social media
De faculteit is onder de naam Leiden Science actief op verschillende social media:
Publicaties in print
In december verschijnt onze publicatie Our Talents and Discoveries, met een overzicht van de belangrijkste wetenschappelijke ontdekkingen van het jaar, prijzen en cijfers en impressies van de faculteit. Tevens worden de genomineerden voor de C.J. Kok Awards – proefschrift en ontdekker van het jaar – en de faculteitsprijzen voor beste docent en student van het jaar gepresenteerd.
Studenten van de faculteit produceren daarnaast de magazines Origin en Eureka.
Audiovisueel
Audiovisuele publicaties zijn te vinden op het YouTube-kanaal van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. Voor advies en ondersteuning op het gebied van video kunt u contact opnemen met communicatie@science.leidenuniv.nl.