Deskundigen in de media
De Universiteit Leiden waardeert het als je je werk af en toe uitlegt aan een breed publiek. We stimuleren bijdragen in de media, en we hebben mensen en hulpmiddelen die je hierbij kunnen ondersteunen.
Communicatiemedewerkers geven nooit zonder overleg privé-contactgegevens van een wetenschapper aan een journalist.
Journalisten van kranten, tv en nieuwswebsites zijn regelmatig op zoek naar deskundigen die duiding kunnen geven over actuele ontwikkelingen. De adviseur wetenschapscommunicatie en/of facultaire communicatieafdelingen proberen journalisten zo goed mogelijk te faciliteren door hen door te verwijzen naar de juiste deskundige. Het kan ook zijn dat een journalist rechtstreeks contact met je opneemt.
Of je meewerkt aan een verzoek van een journalist bepaal je uiteraard altijd zelf. Voor praktische hulp en adviezen bij contact met journalisten of als voorbereiding op een mediaoptreden, is er de mediagids voor wetenschappers. Je kunt altijd de adviseur wetenschapscommunicatie of je facultaire contactpersoon benaderen voor advies of hulp, zie voor een overzicht de rechterkolom.
Vermelding universiteit
Soms vergeten redacties te vermelden dat de onderzoeker in kwestie verbonden is aan de Universiteit Leiden. Geef daarom van tevoren aan dat wij vermelding van de universiteit op prijs stellen.
In de media? Geef ons een seintje
Laat de adviseur wetenschapscommunicatie of de communicatieafdeling van je faculteit weten wanneer je een optreden in de media hebt. De uitzending of publicatie kan dan van te voren via social media aangekondigd worden. Na afloop kan de webredactie van je faculteit een nieuwsbericht voor de website maken. Zie de voorbeelden in de nieuwsrubriek 'In de media'.
Ben je goed vindbaar?
Wil je goed vindbaar zijn voor journalisten die op zoek zijn naar een deskundige die commentaar kan leveren op de actualiteit? Zorg dan dat je profielpagina op orde is. Dit houdt in dat de juiste trefwoorden in het Nederlands en Engels zijn toegevoegd aan je profielpagina. Dit is belangrijk voor een goede vindbaarheid via de website en Google. Daarnaast kunnen relevante nieuwsartikelen, agenda-items, onderzoeksprojecten, onderwijspagina's en dossiers aan je profiel gekoppeld worden. Je kunt hiervoor altijd contact opnemen met de communicatieafdeling van je faculteit.