Richtlijnen agendabericht
Een bezoeker van de website wil snel weten of een activiteit de moeite waard is. Hoe schrijf je een goed agendabericht? We zetten een aantal richtlijnen op een rij.
Velden invullen
- Zorg voor een kort intro (maximaal 40 woorden) waarin duidelijk staat wat de activiteit is.
- Evenementensoort en spreker hoef je niet in de titel te vermelden. Hier zijn aparte (vrije) velden voor.
- Tijd, locatie en sprekers hoeven niet in de lopende tekst, deze kunnen in de daarvoor bestemde velden worden ingevuld. Maak voor het locatieblok gebruik van een interne link als het om een universitaire locatie gaat. Vul het adres niet handmatig in.
- In het veld met sprekers (die worden goudkleurig getoond onder de titel) vul je niet meer dan twee sprekers in. Zijn het er meer, gebruik dan het personenblok in de rechterkolom. Het personenblok mag je uiteraard ook gebruiken als het om twee of minder sprekers gaat.
- Boven het personenblok aan de rechterkant staat automatisch de kop 'Wetenschappers'. Pas deze kop aan als niet alle sprekers wetenschappers zijn. Maak er bijvoorbeeld 'Sprekers' of 'Betrokken personen' van.
Links
- Gebruik geen onopvallende link voor het aanmeldformulier, maar maak een knop. Voeg hiervoor het blok ‘call to action’ toe.
- Gebruik betekenisvolle links. Dus niet ‘Voor meer informatie klik hier’, maar ‘Meer informatie over evenement X’.
- Gebruik altijd een interne link als je verwijst naar een pagina op de universitaire website.
Opsommingen
- Als je een opsomming wilt tonen van bijvoorbeeld onderwerpen die in een bijeenkomst behandeld worden, of van de sprekers, zet ze dan niet achter elkaar, maar onder elkaar in een bullet list.
Programma
- In de meeste gevallen is het definition block het best geschikt om het programma van een evenement op overzichtelijke wijze te presenteren. Wil je de informatie uitgebreider opmaken, bijvoorbeeld met links of afbeeldingen, dan kun je beter gebruik maken van een tabel of alinea’s. Een accordeon kan ook een handig hulpmiddel zijn.
Engels en Nederlands
- Zet geen Engelstalige tekst op Nederlandse pagina’s en andersom. Vertaal de hele tekst of plaats een kort intro en verwijs dan via een interne link naar de Engelse of Nederlandse tegenhanger van de pagina.