Schrijven voor het web
Een bezoeker wil in één oogopslag zien of de inhoud van een site de moeite waard is. Het is daarom belangrijk dat teksten op een website kort, aantrekkelijk en ‘scanbaar’ zijn.
Lezen van een beeldscherm is lastiger dan van papier. Bovendien klikken bezoekers van een website vaak snel door naar andere sites. Daarom 5 tips om te zorgen dat ze toch de juiste informatie krijgen:
1. Val met de deur in huis
Begin met de belangrijkste inhoud, val dus met de deur in huis.
2. Houd de ‘zoekvraag’ van de bezoeker voor ogen
Een bezoeker komt meestal met een concrete ‘zoekvraag’ op een website. Probeer je te verplaatsen in de doelgroep en bedenk mogelijke zoekvragen. Bedenk bij het schrijven van webteksten of de informatie relevant is en welke zoekvraag de tekst mogelijk beantwoordt. Stel jezelf níet de vraag ‘Welke informatie wil ik aanbieden op mijn website’, maar: ‘Welke informatie zoekt de doelgroep op mijn website’.
Als je veelgebruikte, relevante zoektermen en zoekzinnen in je teksten verwerkt, levert dat betere zoekresultaten op in zoekmachines.
3. Schrijf 'scanbaar'
Bezoekers ‘scannen’ een webpagina op zoek naar trefwoorden die aansluiten bij hun zoekvraag. Als een bezoeker niet snel vindt wat hij zoekt, is hij weer weg. Speel hierop in met overzichtelijke en ‘scanbare’ teksten:
- Maak korte paragrafen.
- Bedenk goede tussenkopjes: betekenisvolle kopjes die mogelijke zoektermen bevatten, dus geen woorden als ‘Algemeen’ of ‘Inleiding’.
- Gebruik opsommingen.
4. Schrijf beknopt, helder en aantrekkelijk
Hou het kort, schrap zo veel mogelijk overbodige zinnen en woorden. Maak het helder en concreet en gebruik voorbeelden. Vermijd ambtelijk taalgebruik, jargon en passief taalgebruik. Zet beleidsteksten, brochureteksten en regelingen niet zonder meer op een webpagina, maar bewerk ze tot korte, ‘scanbare’ webteksten; bied zo nodig daarnaast de volledige tekst aan als pdf, zodat de bezoeker deze kan printen. Spreek de bezoeker waar mogelijk rechtstreeks aan.
Een paar voorbeelden
Dus niet
- Op deze site is meer informatie te vinden over zwangerschapsverlof
- Je kunt je op deze site aanmelden voor de Open Dag
Maar
- Lees meer over zwangerschapsverlof
- Meld je aan voor de Open Dag
Dus niet
- De uitvaartplechtigheid werd door veel mensen bezocht.
Maar
- Veel mensen bezochten de uitvaartplechtigheid.
5. Gebruik betekenisvolle linkteksten
Maak het de bezoeker makkelijk door betekenisvolle, informatieve linkteksten te gebruiken.
Dus niet
- Klik hier voor informatie over de opleiding Archeologie
Maar
- Meer informatie over de opleiding Archeologie.