Statistieken
Met Maileonstatistieken krijg je inzicht in het succes van je e-mailcampagnes. Hoe vaak ik is een e-mail geopend, welke links hebben ontvangers aangeklikt en hoeveel afmeldingen zijn er? Met die gegevens kun je je campagnes optimaliseren.
Begrippenlijst
Open Rate (Openpercentage)
Het percentage ontvangers dat de e-mail heeft geopend.
Click Through Rate (CTR)
Het percentage ontvangers dat op een link in de e-mail heeft geklikt.
Bounce Rate
Het percentage e-mails dat niet succesvol is afgeleverd.
Soft Bounce
Tijdelijke fout, zoals een volle inbox
Hard Bounce
Permanente fout, zoals een ongeldig e-mailadres.
Statistieken tonen
- Druk in het horizontale menu op Verzendingen en vervolgens in de linkerkolom op Geschiedenis.
- Gebruik de zoekfunctie of pas het overzicht aan met filters. Veelgebruikte filters kun je opslaan voor later gebruik.
- Klik op de naam van de mailing om de details over de statistieken te bekijken in een pop-upvenster.
Open- en klikstatistieken
Unieke en niet-unieke openers
In de detailweergave zie je het onderscheid tussen unieke openers (aantal ontvangers dat de e-mail minstens één keer opent) en het totale aantal opens (alle keren dat de e-mail is geopend, inclusief meerdere keren door dezelfde persoon).
Klikaantallen
Het overzicht geeft je ook inzicht in het aantal kliks op links in je verzending, in zowel absolute cijfers als procentueel.
In de detailweergave zie je het onderscheid tussen unieke klikkers (ontvangers die minstens één keer hebben geklikt) en het totale aantal kliks (alle kliks, inclusief meerdere keren door dezelfde persoon).
Klik- en opengedrag individuele ontvangers
In Maileon staat geanonimiseerde tracking ingeschakeld. Dit betekent dat we nooit van individuele ontvangers kunnen inzien welke mailings of nieuwsbrieven ze hebben geopend en welke links daarin ze hebben aangeklikt.
Klikcijfers per link
In de detailweergave zie je onderaan de details per link, inclusief het aantal kliks. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in welke onderwerpen in je nieuwsbrief de lezers het meest aanspreken.
Visuele weergave van klikgedrag
Via de link Visuele klikmap krijg je de betreffende verzending te zien, met daaroverheen een 'hittekaart' die met behulp van kleuren laat zien welke links het vaakst en welke het minst zijn aangeklikt.
Als je tags toevoegt aan links in je mailing of nieuwsbrief kun je eenvoudig analyseren hoe vaak specifieke links in meerdere campagnes worden aangeklikt.
Bounces
Soms komen verzonden berichten om technische redenen niet aan bij ontvangers. We spreken dan van een bounce. Er zijn twee soorten: hard bounces en soft bounces.
Soft bounces
Hier is een tijdelijk probleem, bijvoorbeeld een volle mailbox, er de oorzaak van dat een e-mail niet bezorgd kan worden bij een ontvanger. Als deze de e-mail binnen 10 pogingen alsnog ontvangt, wordt de teller gereset. Zo niet, dan wordt het contact geblokeerd.
Hard bounces
Deze treden op als er sprake van een permanent probleem, bijvoorbeeld een e-mailadres dat is opgeheven. Als de e-mail na 3 pogingen nog niet aankomt wordt het contact automatisch geblokkeerd.
Afmeldingen
Wil je weten hoeveel ontvangers zich hebben afgemeld? In het statistiekoverzicht kun je daar ook gegevens over vinden.
Rapportages delen
Wil je de statistieken inzichtelijk maken voor collega's die geen toegang hebben tot Maileon? Stuur hen dan een Reporting URL. Dit adres vind je in de detailweergave van de verzonden nieuwsbrief of mailing.
Tips voor optimalisatie
Analyseer open- en klikpercentages
Hoge openpercentages maar lage klikpercentages kunnen wijzen op verbeterpunten in de inhoud van je nieuwsbrief of mailing. Wellicht spreken de onderwerpen de lezers niet aan, of is hen niet duidelijk wat er van hen verwacht wordt (call to action).
Gebruik A/B-tests
Test verschillende onderwerpregels, verzendtijden of e-maildesigns om te zien wat het beste werkt.
Maak gebruik van segmentatie
Richt je e-mails op specifieke groepen ontvangers, zodat de inhoud voor hen relevanter is en ze sneller geneigd zijn om op links te klikken of actie te ondernemen bijv. aanmelden voor een evenement).