Universiteit Leiden

nl en

LU-Card activeren

Om je LU-Card online te kunnen activeren is het noodzakelijk dat je je identiteit bevestigt. Wij gebruiken hiervoor de ReadID Ready app. Op deze pagina zie je wat je nodig hebt om je identiteit te kunnen bevestigen.

Wat heb je nodig?

  1. De inloggegevens van je ULCN-account
  2. Je nieuwe LU-Card
  3. Een geldig identiteitsbewijs
  4. Een geschikte smartphone:
    • ​​​​​​​iPhone 7 of nieuwer,
    • Android 5.0 of hoger en NFC ingeschakeld

Heb je geen geschikte smartphone?

Leen een smartphone die aan bovenstaande eisen voldoet. Het maakt niet uit of deze telefoon je eigendom is. Het is een middel om de verificatie te kunnen uitvoeren. Na verificatie blijft er geen data achter op de mobiele telefoon.

Als je niet beschikt over bovenstaande benodigdheden, kun je je LU-Card niet online activeren. Ga hiervoor naar een LU-Card Steunpunt.

Stappenplan online activeren LU-Card

  1. Pak een mobiele telefoon en je identiteitsbewijs
  2. Download de ReadID Ready app op de telefoon
  3. Ga naar de LU-Card activatie pagina https://lu-card-activeren.universiteitleiden.nl en log in met je ULCN inloggegevens
  4. Op het scherm verschijnt een QR-code
  5. Door te klikken op de QR-code opent de ReadID Ready app
  6. Maak een foto van je identiteitsbewijs
  7. Houd je identiteitsbewijs tegen de telefoon
  8. Bij een succesvolle verificatie zie je een bevestiging op de telefoon
  9. Je LU-Card wordt binnen enkele minuten geactiveerd

Wil of kun je je LU-card niet online activeren? Ga dan naar een LU-Card Steunpunt.

Veelgestelde vragen

Waarom moet ik de ReadID Ready app gebruiken?

ReadID Ready wordt gebruikt door de Universiteit Leiden om de identiteit van LU-Card houders te controleren. Je hoeft niet naar een balie voor identificatie en activatie van je LU-Card.

Wat gebeurt er met mijn persoonlijke gegevens?

ReadID Ready levert identiteitsbewijs verificatie namens de Universiteit Leiden. Deze verificatie wordt gedaan door je persoonlijke data te controleren. Om veiligheidsredenen worden deze gegevens één week op de servers van ReadID opgeslagen.

Er wordt geen persoonlijke informatie, die verkregen is door de chip te lezen, opgeslagen in de applicatie of op de telefoon. Zodra je de app afsluit, wordt deze informatie verwijderd. Voor meer informatie zie de Privacy Policy van ReadID Ready.

De Universiteit Leiden ontvangt de naamsgegevens uit je identiteitsbewijs voor het activeren van je LU-Card.

Waar vind ik meer informatie over de ReadID Ready app?

Op de website van ReadID staat meer informatie over de ReadID Ready app.

Is mijn smartphone geschikt voor ReadID Ready?

Voor iOS heeft u een iPhone 7 of hoger nodig, met iOS 13.1 of hoger. iPads werken niet omdat deze niet over de benodigde NFC-mogelijkheden beschikken.

Voor Android heeft u versie Android 5 of hoger met NFC nodig. Verreweg de meeste Android-smartphones hebben NFC. Sommige Android-tablets hebben ook NFC. Zorg ervoor dat de NFC-functie is ingeschakeld.

Is het gebruik van een geleende smartphone voor verificatie veilig?

Wanneer je de app afsluit wordt alle informatie, verkregen door het uitlezen van de chip, verwijderd. Er blijft geen persoonlijke informatie achter op de telefoon.

Hoe kan ik zien of mijn LU-Card is geactiveerd?

Na succesvolle verificatie van je identiteit wordt de LU-Card binnen twee werkdagen geactiveerd. Wil je de status van uw LU-Card zien? Log in op Account Services  met je ULCN inloggegevens. Op je profielpagina wordt op de tab LU-Card de status van de kaart getoond. Is de status geldig dan is de activatie voltooid.

Wat moet ik doen als de online verificatie niet is gelukt?

Ga naar een LU-Card Steunpunt om je LU-Card te laten activeren

Wat moet ik doen als mijn kaart na twee werkdagen niet is geactiveerd?

Ga naar een LU-Card Steunpunt om je LU-Card te laten activeren

Wat moet ik doen als het scannen van de QR-code niet lukt?

Het scannen van de QR-code hoort snel en makkelijk te zijn. Probeer het volgende:

  • Je hebt twee apparaten nodig. Haal de QR-code op met je computer of tablet en scan de code met de mobiele telefoon.
  • Houd de telefoon dichterbij of verderaf van de QR-code. De QR-code zou moeten passen in de rechthoek op het scherm van je telefoon.
  • Draai of verplaats op telefoon, om schittering te voorkomen.
Wat moet ik doen wanneer de QR-code verlopen of in gebruik is?

QR-codes zijn persoonlijk en kunnen slechts één keer worden gebruikt. Na verificatie van je identiteit verloopt de QR-code.

Wanneer het verificatieproces wordt onderbroken, is de QR-code in gebruik. Dit is een veiligheidsfunctie om te voorkomen dat de code tegelijkertijd op meerdere apparaten wordt gebruikt. Genereer een nieuwe QR-code.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.