Aanvullende authenticatie via ULCN (MFA)
Aanvullende authenticatie zorgt voor een betere beveiliging van identiteiten en (persoonlijke) informatie binnen systemen. Steeds meer universitaire systemen gebruiken daarom aanvullende authenticatie, ook wel Multi-Factor Authenticatie (MFA) genoemd.
Op dit moment kent de Universiteit Leiden twee soorten aanvullende authenticatie:
- Aanvullende authenticatie voor Office 365 diensten (zoals Word, OneDrive en Teams). Om in te loggen op deze diensten gebruik je je universitaire Microsoft-account (ULCN-gebruikersnaam@vuw.leidenuniv.nl)
- Aanvullende authenticatie voor applicaties waarbij je via Single Sign On inlogt met je ULCN-account.
Deze informatie gaat over deze tweede vorm, dus de aanvullende authenticatie voor applicaties waarbij je inlogt met je ULCN-account.
Aanvullende authenticatie instellen
Ga in Account Services naar de tegel 'Multi-factor Authenticatie' om de aanvullende authenticatie aan te zetten. Er zijn vier verschillende methodes:
- De NetIQ Advanced Authentication App. Hiermee geef je direct akkoord op een authenticatieverzoek na het inloggen.
- Een andere authenticatie-app, bijvoorbeeld van Google of Microsoft. Hiermee genereer je een zescijferige code die je na het inloggen intypt in het ULCN-aanmeldvenster.
- Een security key zoals een Yubikey. De security key genereert een inlogcode die automatisch aan de inlogpagina wordt doorgegeven.
- Je privé e-mailadres. Heb je jouw privé e-mailadres geregistreerd in Account Services? Dan is dit adres direct beschikbaar als aanvullende factor. Je kunt het adres eventueel wijzigen onder het kopje 'Contactgegevens voor wachtwoordherstel'. Op dit e-mailadres ontvang je de zescijferige code die je moet invullen in het ULCN-aanmeldvenster nadat je bent ingelogd.
Meer informatie en een handleiding vind je op de helpdesk-portal of bekijk de instructievideo hieronder.
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website of