Activeren en beheren
Je kunt je account activeren en beheren via Account Services. Om optimaal gebruik te maken van Account Services is het belangrijk dat je je account bij het eerste gebruik op de juiste manier inricht.
Eerste gebruik
Nadat je een brief of e-mail over je ULCN-account hebt ontvangen, kun je je account niet meteen gebruiken.
- Heb je een activeringsbrief of e-mail gekregen? Dan moet je je account activeren. Dit zorgt ervoor dat je later zonder tussenkomst van de helpdesk zelf je account kunt beheren via Account Services.
- Heb je een brief of e-mail gekregen met een tijdelijk wachtwoord? Dan moet je dat tijdelijke wachtwoord eerst wijzigen. Je account is dan al wel geactiveerd.
Activeren
Bij het activeren van je account moet je een aantal gegevens controleren en/of instellen:
- je externe e-mailadres (een niet-universitair e-mailadres dat je zelf hebt opgegeven)
- je mobiele nummer (niet verplicht)
- aanvullende authenticatie (MFA)
- een wachtwoord
Tijdens het activatieproces krijg je per mail of sms een beveiligingscode. Je ziet vanzelf waar en wanneer je deze code moet invoeren. Na het aanmaken van je wachtwoord kun je je account gebruiken.
Inloggen lukt niet
Heb je een gebruikersnaam en wachtwoord ontvangen, maar kun je niet inloggen? Dit kan de volgende oorzaken hebben:
- Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
- Je wachtwoord is verlopen. Reset je wachtwoord.
- Je logt in met de verkeerde gebruikersnaam. Je (u)mailadres is niet je gebruikersnaam.
- Je hebt (per ongeluk) CAPS LOCK aanstaan en vult je gebruikersnaam of wachtwoord in met hoofdletters.
- ULCN of de toepassing waar je probeert in te loggen heeft een storing. Controleer de storingenpagina voor onderhoud en storingen.
Neem contact op met een helpdesk als bovenstaande oorzaken niet van toepassing zijn.
Gegevens beheren en wijzigen
Je kunt je accountgegevens beheren via Account Services. Bij het aanmaken van je ULCN-account worden daar het niet-universitaire e-mailadres en mobiele nummer dat je hebt opgegeven bij de personeelsadministratie getoond. Je kunt deze gegevens in Account Services wijzigen. Ze zijn dan echter niet gewijzigd in de personeelsadministratie. Deze gegevens worden nergens gepubliceerd. Ze worden alleen gebruikt voor het beheer van jouw gegevens in Account Services.
Je kunt in Account Services ook je wachtwoord wijzigen of je gebruikersnaam opvragen.
Registratie gegevens
ULCN registreert van medewerkers de volgende gegevens:
- naam, adres, woonplaats
- geboortedatum, geslacht
- gebruikersnaam en wachtwoord
- aanstelling(en)
Deze gegevens worden beveiligd opgeslagen.
Publicatie gegevens op de website
Op de website van de universiteit worden je naam, e-mailadres en werkplekgegevens getoond.
Phishing mails
Internetcriminelen proberen via e-mail aan je accountgegevens te komen (met een zogenoemde phishing mail). Deze berichten lijken qua lay-out afkomstig van ULCN of de Universiteit Leiden, maar zijn dat niet. In zo'n mail krijg je de vraag uw accountgegevens te mailen. Of er staat een link in naar een inlogpagina die sprekend lijkt op de echte ULCN-inlogpagina. Beantwoord dergelijke mailberichten nooit. Klik nergens op en verwijder ze direct uit je mailbox.
Wij vragen nooit om jouw accountgegevens. Wel ontvang je mailberichten over de status van je ULCN-account en wachtwoord. Bekijk een voorbeeldbericht. Ontvang je een mailbericht en twijfel je over de legitimiteit? Klik dan nooit op de links die in het bericht zijn opgenomen.