Universiteit Leiden

nl en

Carolien Rieffe in De Balie over 10 jaar passend onderwijs

'Hoe passend is de wet Passend Onderwijs als na 10 jaar blijkt dat meer leerlingen thuiszitten en minder leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in het regulier onderwijs zitten?' Dat vraagt psycholoog Carolien Rieffe zich af in De Balie, in debat met Marjolein Moorman, wethouder Onderwijs Amsterdam en Rogier van Oet, Directeur Toezicht bij de Inspectie van het Onderwijs.

Rieffe: 'Elke leerling heeft het nodig om zich welkom te voelen op school. Het gevoel dat je gehoord en gewaardeerd wordt. Dat er iemand blij is dat jij er ook bent die dag. Momenteel is op de meeste scholen de fysieke omgeving niet geschikt voor bijvoorbeeld leerlingen met autisme. Er zijn allerlei onzichtbare barrières die zorgen voor overprikkeling, voor niet tot rust komen, dus laat staan om dan ook nog contact te leggen met je medeleerlingen. Zo wordt elke dag dat je naar school moet een opgave, een negatieve ervaring. Dit zorgt voor gevoelens van eenzaamheid en schooluitval. Het aantal thuiszitters loopt in de duizenden, en 60% van deze leerlingen heeft autisme.'

De Balie

De avond is georganiseerd door De Balie samen met Leerlingbelang voortgezet speciaal onderwijs (LBVSO) met voorzitter Elijah Delsink; Carolien Rieffe zit in de LBVSO-Adviesraad. Na het gesprek een debat tussen alle Tweede Kamerleden die bij het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer waren over thuiszitters. Bekijk de livestream. 
Echt passend onderwijs, hoe moet het wel? (27 mei 2024)

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.