Winkelen op afspraak: wat gebeurt er met je persoonsgegevens?
Wie nu op afspraak ergens wil komen winkelen, moet een hoop persoonsgegevens prijsgeven. Mogen winkels dat van je vragen en wat gebeurt er met al die data?
Om een tijdslot in een winkel te kunnen bemachtigen, moet je vooraf je naam, telefoonnummer, e-mailadres en soms zelfs adres en koopvoorkeuren in te vullen. Als het goed is, stellen bedrijven hun klanten op de hoogte wat ze met die gegevens doen via een privacyverklaring, geregeld in de geldende AVG. Maar wie leest die kleine lettertjes?
Volgens hoogleraar Recht en de Informatiemaatschappij Gerrit-Jan Zwenne is het niet vreemd dat bedrijven informatie over hun klanten willen inwinnen. Je bouwt een klantrelatie op en kunt makkelijk communiceren. 'Daar is op zichzelf niets mis mee', zegt hij in het AD. 'Ik kan me best voorstellen dat ze van deze situatie gebruikmaken om contactgegevens te verzamelen. Maar bedrijven moeten dus wel duidelijk zijn en kunnen uitleggen wat ze met die informatie doen.'
Belangrijk is ook om welke informatie het gaat. Hoe minder voor de hand liggend deze is, hoe beter je volgens Zwenne moet uitleggen waarom je die informatie vraagt en wat je ermee gaat doen. 'Een e-mailadres is een duidelijk communicatiemiddel. De leeftijd of geboortejaar kan gebruikt worden om iemand in een leeftijdscategorie te plaatsen. Een geboortedatum is misschien nodig om iemand op zijn of haar verjaardag een attentie te sturen. Maar een adres kan al ingewikkeld worden. Op basis daarvan kan je mogelijk de economische status of andere achtergrond aflezen. Dit soort informatie prijsgeven zou altijd optioneel moeten zijn.'