Pablo Mendes De Leon bij EenVandaag over minder vluchten Schiphol
Na tientallen jaren groei, moet Schiphol krimpen naar 440.000 starts en landingen per jaar. Naar verwachting beslist het kabinet dat binnenkort.
Naar verwachting gaan de luchtvaartmaatschappijen dit niet zomaar pikken, zegt onderzoeksjournalist Jan Salden van EenVandaag. 'Maatschappijen dreigen deze zomer al met claims om de vluchten die ze, eenmalig, moeten opgeven op Schiphol. Wanneer ze definitief slots moeten inleveren, zullen ze daar waarschijnlijk ook voor gecompenseerd willen worden. Dat kan in de papieren gaan lopen: in Londen, waar slothandel is toegestaan, gaan slots voor soms tientallen miljoenen over tafel.'
Hoe gaat dit aflopen? 'Dit is een keerpunt', zegt emeritus hoogleraar Lucht- en Ruimterecht Pablo Mendes De Leon bij EenVandaag. 'We hebben het altijd gehad over groei, en daar zijn de regels ook op gemaakt. Binnen Europa geldt er vrij verkeer. Ook Brussel zal zich ermee gaan bemoeien wanneer dat wordt ingeperkt.'
Vragen waar volgens Mendes de Leon duidelijkheid over zal moeten komen zijn: van wie zijn de 'slots'? Van de luchthaven of van de vliegmaatschappijen? En wie zal eventuele claims moeten betalen? 'Hier zijn nog nooit rechtszaken over gevoerd, dus het is amper te voorspellen hoe dit gaat aflopen. Maar de kans is groot dat het ministerie dan zal worden aangesproken.'