Een stukje maatschappelijke verantwoording
Lars Brummel vertelt bij Dr. Kelder en Co over zijn promotieonderzoek, waarin hij onderzoek deed naar hoe publieke organisaties communiceren met maatschappelijke belanghebbenden. Wanneer en waarom is maatschappelijke verantwoording belangrijk voor publieke organisaties?
'Wat uit mijn proefschrift blijkt, is dat voor dit soort organisaties, zoals het UWV en het CBR, maatschappelijke verantwoording best wel belangrijk is. Dat zien we met name in situaties wanneer de media-aandacht voor dit soort organisaties groter is', vertelt Brummel.
Maatschappelijke verantwoording heeft vooral een strategisch belang, omdat het invloed heeft op de reputatie van de organisatie. Het kan namelijk gebruikt worden om het vertrouwen in de organisatie in stand te houden. Brummel haalt een voorbeeld aan bij het CBR: 'Bij het CBR ging het recent over de verlenging van de medische keuringen voor het rijbewijs. Wat je zag is dat dit voor onrust zorgde, en dat organisaties daar erg gevoelig voor zijn. Dit lijdt ertoe dat organisaties heel erg gaan interacteren met maatschappelijk belanghebbenden'.
Luister het hele fragment op NPO Radio 1.