De werkelijkheid achter moordcijfers: waarom Nederland relatief veilig is

Nederland is een relatief veilig land wat betreft moord en doodslag. Toch denken veel mensen dat moorden toenemen en gewelddadiger worden. Marieke Liem, hoogleraar Veiligheid en Interventies bij het Institute of Security and Global Affairs, vertelt hierover in Trouw.

Nederland is een relatief veilig land wat betreft moord en doodslag. Toch geloven veel personen andere verhalen. 'Mensen zoeken graag een verklaring buiten zichzelf.' In 2023 zijn er in Nederland achttien moord- en doodslagzaken minder voor de rechter gebracht dan in 2022, zo meldde het CBS deze donderdag. Dat lijkt een flinke daling, maar het meerjarig gemiddelde laat zien: de cijfers voor moord en doodslag zijn al jaren ongeveer gelijk. De beeldvorming is anders, stelt Marieke Liem.

Marieke Liem analyseerde de Nederlandse moordcijfers voor haar boek Mythen over moord.De daling van 2023 wekt bij haar dan ook geen verbazing. 'Als je kijkt naar de langere termijn, dus sinds de jaren negentig, dan is er sprake van een afname. Dit is eigenlijk sinds de middeleeuwen al aan de gang.' Ook internationaal doet Nederland het relatief goed: per 100.000 inwoners zijn hier 0,8 moorden. In sommige landen in Latijns-Amerika zijn dit er wel 90. In andere Europese landen als Zweden en het Verenigd Koninkrijk is wél een toename van moorden. Hoe zijn deze lage cijfers te verklaren?

Er zijn heel veel redenen. Liem vertelt: 'Op lange termijn is er nu meer sociale controle dan vroeger. Het is minder acceptabel dat mensen zich impulsief gedragen in het openbaar en problemen met geweld oplossen. We zien de laatste tijd vooral minder moorden in de context van ruzies of overvallen. Dit komt onder meer door digitalisering: mensen en winkels hebben minder contant geld in huis. Mannen die een hoog risico lopen om in een dodelijk conflict terecht te komen, zitten nu vaker thuis achter de computer en hangen minder op straat rond.'

Lees het hele artikel op de website van Trouw (€)