Gokbedrijven praatten lang mee over nieuwe reclameregels
Bij het maken van wetgeving moet er rekening gehouden worden met alle relevante partijen. Maar bij de totstandkoming van nieuwe regelgeving over gokreclames kregen gokbedrijven meer inspraak dan verslavingsdeskundigen. Caelesta Braun, hoogleraar Public Governance and Civil Society, spreekt erover bij de NOS.
Bij het opstellen van de nieuwe regels voor gokreclames wisten staatsbedrijven zoals Holland Casino en de Nederlandse Loterij het Ministerie van Justitie & Veiligheid, dat de regels opstelt, goed te vinden. Uit onderzoek blijkt dat vier gokbedrijven en drie brancheorganisaties tot op het laatste moment mochten meepraten over nieuwe regels.
Bij het maken van wetgeving moet er voldoende rekening gehouden worden met alle relevante partijen, zegt Braun. 'Op basis van deze bevindingen ljkt er een onbalans te zitten in de mate waarin contact is geweest met de gokbranche en andere belanghebbenden, zoals verslavingsdeskundigen', stelt Braun.
Braun stelt dat het een politieke keuze is welke belangen je zwaarder laat wegen: financiële belangen of de negatieve neveneffecten van de gokindustrie. Die afweging moet wel heel concreet gemaakt worden. 'Wat kost een beperking van de reclameregels de schatkist en wat zijn de maatschappelijke gevolgen waar verslavingsdeskundigen op wijzen', aldus Braun.
Lees het volledige artikel op de website van de NOS.