Kun je een goede manager zijn en je stem verheffen?
Een baas die zijn of haar stem verheft tegen een medewerker. Kan dat? Sandra Groeneveld, hoogleraar Publiek Management bij het Instituut Bestuurskunde, vertelt in Trouw waarom dit eigenlijk niet zo erg is.
Sandra Groeneveld verheft haar stem ook weleens. 'Of dat erg is, ligt aan de context. Als het een incident is en er wordt meteen gecorrigeerd, dan is een leidinggevende die de stem verheft eigenlijk niet zo erg.'
Het is vooral vervelend voor de betrokkenen, zegt Groeneveld, maar 'het kan zelfs goed zijn voor het team en de organisatie. Dan wordt duidelijk van: ‘o, hier ligt kennelijk een grens'. Pas wanneer er niets wordt gedaan met het gedrag brengt dit problemen. 'In een veilige werkomgeving voelt iedereen zich vrij om anderen aan te spreken en zichzelf uit te spreken, zonder bang te zijn voor repercussies'.
Als dat niet het geval is, bijvoorbeeld wanneer iedereen stil blijft, kan ongewenst gedrag zoals stemverheffing voortbestaan. Dan wordt het cultuur, legt Groeneveld uit. Als iemand vaker de stem verheft in discussies op werk zou het goed zijn als iemand die persoon apart neemt en zegt: 'Hey, joh, ik heb gezien dat als jij onder druk staat dat je harder gaat praten. Daar moet je mee oppassen want dat kan heel heftig overkomen omdat jij een leidinggevende bent'. Dan maak je mensen bewust van wat hun gedrag met anderen doet, legt Groeneveld uit.
Groeneveld noemt ook het belang van werken aan veilige relaties. Ze ziet dat leidinggevenden meestal taakgericht bezig zijn en zelden dat in een werkoverleg wordt besproken hoe het met iedereen gaat. Dat is volgens haar wel belangrijk. Je moet investeren in de onderlinge relaties, want dan kun je mensen vervolgens ook makkelijker op iets aanspreken.
Lees het hele artikel op de website van Trouw (€).