Wat ging er mis bij het pleegmeisje uit Vlaardingen?

De zaak van het zwaar mishandelde pleegmeisje zorgt voor veel opschudding. Haar pleegouders worden verdacht van poging tot doodslag. Wat ging er mis? Hoogleraar Jeugdrecht, Mariëlle Bruning, vertelde in Met het Oog op Morgen over schadelijke patronen in de pleegzorg.

Buurtbewoners trokken meerdere keren aan de bel over hoe de pleegouders het meisje thuis behandelden. Ze was ondervoed, had zichtbare verwondingen en vertelde aan mensen dat ze thuis geslagen werd. Toch bleef het kind bij haar pleegouders wonen. Waarom werd er niet ingegrepen?

Volgens Bruning komt dit door de werkwijze van het systeem, en de vele partijen de erbij betrokken zijn. 'Zodra de voogdij bij de jeugdbeschermer ligt, [in dit geval de pleegouders, red.] ligt daar de verantwoordelijkheid. Een kind komt niet meer elk jaar bij de kinderrechter. De rechter toetst dus niet meer of het kind nog op de goede plek zit. Dus als daar iets misgaat, is er niemand die aan de bel trekt.' Ook vindt Bruning dat de samenleving beter toezicht op kinderen moet houden: 'Kinderen zijn heel kwetsbaar en durven hun mond niet open te doen omdat er geen andere plek voor ze is. Dat moeten we veel serieuzer nemen en betere maatregelen nemen.'

Bruning sprak met meerdere media-outlets over de zaak. Bekijk de uitzending van EenVandaag (04:38) of het NOS journaal van 4 juni en 30 mei, luister naar het volledige gesprek op NOS Met het Oog op Morgen, lees dit artikel op NOS.nl, dit artikel in de Volkskrant, dit artikel in de Telegraaf (€), dit artikel in het NRC (€) of dit artikel in het Reformatorisch Dagblad (€).

Foto: Unsplash+