Workshop oude kaarten van het Midden-Oosten - In contact met collecties

Op donderdag 20 juni organiseert Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) een workshop over oude kaarten van het Midden-Oosten. In de workshop toont conservator Cartografie Martijn Storms kaarten uit verschillende perioden en van verschillende gebieden in het Midden-Oosten. De kaarten zijn zowel gemaakt vanuit een westers perspectief als in het Midden-Oosten zelf en vertellen elk hun eigen verhaal.

Voor deelname is geen specifieke voorkennis vereist. De workshop wordt twee keer gehouden, van 14.00 tot 15.00 uur (= reeds vol) en van 15.30 tot 16.30 uur in de Universiteitsbibliotheek, Witte Singel 27. Deelname is gratis, aanmelden is verplicht. De workshop wordt georganiseerd ter gelegenheid van de nieuwe Middle Eastern Library.

VOC zeekaart van de baai en stad Muscat (1696), de hoofdstad van Oman en een belangrijke havenstad.

Gevarieerde collectie

De UBL beheert een rijke en gevarieerde collectie van kaarten, atlassen en topografische afbeeldingen met betrekking tot het Midden-Oosten, van Noord-Afrika tot Centraal-Azië, van wereldkaarten tot stadsplattegronden en vanaf de twaalfde eeuw tot nu. De kaarten die getoond worden zijn in Perzisch, Arabisch, Ottomaans, Armeens, Hebreeuws en Romaans schrift. Hoe zag het Islamitische wereldbeeld eruit? Hoe hebben de cartografie van het Midden-Oosten en het Westen elkaar beïnvloed? En welk gebied bedoelen we eigenlijk als we over het Midden-Oosten spreken? Naast deze vragen ziet u tijdens de workshop ook hoe kaarten een rol hebben gespeeld in de vorming van nationale staten. Ook zijn er verschillende zeekaarten, onder andere uit de tijd van de VOC te zien. Tenslotte valt op hoeveel kaarten er zijn gemaakt van het Heilige Land. Ook hiervan zijn fraaie voorbeelden te zien tijdens de workshop.

Middle Eastern Library

In de nieuwe Middle Eastern Library brengt Universitaire Bibliotheken Leiden de rijke Bijzondere Collecties, variërend van manuscripten en zeldzame boeken over de islamitische, Hebreeuwse, Semitische en Armeense wereld, collecties over Egyptologie, Assyriologie en het Oude Nabije Oosten, samen met de moderne collecties over het hele Midden-Oosten en de Islam. De Middle Eastern Library wordt gehuisvest in het Herta Mohr-gebouw naast de Universiteitsbibliotheek, en zal aan het begin van het academisch jaar 2024-2025 in gebruik worden genomen. Ter gelegenheid van de nieuwe bibliotheek worden van april tot en met oktober activiteiten voor het belangstellende publiek georganiseerd.