VPRO

Evelien Walhout deed onderzoek voor ‘De meisjes van De Goede Herder’

Uit onderzoek van universitair docent Evelien Walhout blijkt dat in de opvangtehuizen voor meisjes van De zusters van de Goede Herder twee tot vier keer meer jonge meisjes en vrouwen dan normaal overleden. De VPRO maakte een vierdelige serie over de resultaten.

Samen met collega’s van het IISG en de Radboud Group for Historical Demography and Family History deed Evelien Walhout demografisch onderzoek naar een van de vijf Nederlandse opvangtehuizen voor meisjes van de Rooms-Katholieke congregatie De zusters van de Goede Herder. In dit onderzoek werd vastgesteld dat er 2 tot 4 keer meer jonge meisjes en vrouwen overleden dan normaal.

Meer weten?

Het onderzoek is hier te raadplegen. De documentaire is te bekijken op NPO Start.