Wat is het effect van de media-aandacht op het proces van Ali B?

Het proces rondom de rapper Ali B krijgt enorme media-aandacht. Mede door hemzelf kon het proces publiekelijk gevolgd worden. Wat is het effect hiervan op de komende uitspraak? De Volkskrant vroeg het aan rechtswetenschappers en juristen, waaronder Jan de Keijser.

Met gezicht in beeld

Dat het proces gefilmd wordt is al bijzonder an sich. Vaak vinden media het helemaal niet interessant om beelden te maken van een zitting. Maar wat écht bijzonder is, is dat Ali B met zijn gezicht in beeld komt. Verdachten mogen volgens de persrichtlijn niet zonder toestemming met hun gezicht in beeld komen. De rapper heeft deze toestemming dus dus expliciet moeten geven. (de Volkskrant)

Kan publieke opinie de rechter beïnvloeden?

De Volkskrant was benieuwd: wat is het effect van deze media-aandacht? Heeft het de agenda, het proces en/of de inhoud veranderd? Zij legden vier kwesties voor aan rechtswetenschappers en juristen. Hoogleraar criminologie Jan de Keijser reageert op de vraag of het van invloed is op de 'waarheidsvinding'. Hij deed eerder onderzoek naar factoren die de waarheidsvinding in een proces zouden kunnen bedreigen.

'In de media worden harde standpunten ingenomen over iemands schuld', zegt hij. 'Een rechter zou daardoor maatschappelijke druk kunnen voelen.' Maar Nederlandse rechters kunnen daar goed afstand van nemen, beargumenteerd De Keijser. 'Uit mijn onderzoek bleek dat we in Nederland, waar we alleen professionele rechters hebben, beter beschermd lijken te zijn tegen de invloed van onderbuikgevoelens en publieke opinie dan in landen waar aan lekenrechtspraak wordt gedaan.' (de Volkskrant)

Meer lezen?

Wil je meer weten? In het artikel van de Volkskrant lees je de andere drie kwesties en de reacties hierop van de verschillende rechtswetenschappers en juristen.

Foto door Albert Stoynov via Unsplash.