Universiteit Leiden

nl en

Waarom fastfashionbedrijven baat hebben bij banden met invloedrijke politici

De omstreden oud-politicus Günther Oettinger gaat lobbyen voor het fastfashionbedrijf Shein. Universitair hoofddocent bestuurskunde Arco Timmermans deelt in De Volkskrant zijn zorgen over de ethische implicaties van Oettingers nieuwe rol.

De nieuwe functie van Oettinger is opvallend, het komt net op een moment dat de Europese Unie de markt voor goedkope producten uit China aan banden wil leggen. Arco Timmermans vertelt over wat Oettinger zou kunnen betekenen voor een bedrijf als Shein: 'Het is nu eenmaal zo dat lobbyisten in de wandelgangen invloed kunnen uitoefenen op Europese regelgeving. Daarom heeft de Wereldgezondheidsorganisatie bijvoorbeeld bepaald dat tabaksfabrikanten maar beperkt contact mogen hebben met beleidsmakers.'

'Door de belangen van een bedrijf als Shein te behartigen, geeft Oettinger hen de kans om voet tussen de deur te krijgen in Europa. Dat doet hij alleen voor zijn eigen commerciële belang, en dat roept vragen op over zijn morele kompas.'

'Er is een verschil tussen wat mág, en wat voor Europa strategisch wenselijk is.' Oettingers lobbypraktijken voor Shein, Orbán en de tabaksindustrie kwamen aan het licht, maar het grootste gedeelte van zijn klantenbestand blijft hoogstwaarschijnlijk geheim. Het adviesbureau dat hij in 2019 oprichtte, is niet aangesloten bij de Duitse beroepsvereniging van lobbyisten, waardoor hij niet gebonden is aan de gedragsregels voor de sector. Onder welke noemer hij voor Shein gaat werken blijft onduidelijk.'

Lees het volledige artikel op de website van de Volkskrant

 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.