Zwanger en drugsverslaafd: Justitie probeert in te grijpen met strafvervolging

Drugsgebruik tijdens de zwangerschap lijkt vrijblijvend. Toch vervolgt het Openbaar Ministerie een moeder voor gebruik van alcohol en verdovende middelen terwijl ze in verwachting was. Hoogleraar jeugdrecht Mariëlle Bruning vindt de stap van het OM begrijpelijk, vertelt zij in Nieuwsuur. Wel is het lastig te bepalen waar de grens ligt bij ingrijpen.

In de laatste vijf maanden van haar zwangerschap dronk een vrouw alcohol en gebruikte zij ondermeer de drugs ghb en flakka. De Kinderbescherming wist er van en liet de moeder onder toezicht stellen. Desondanks bleef zij alcohol en drugs gebruiken en aanvaardde zij geen hulp.

Daarop nam het OM een stap, die voor zover bekend, uniek is: het ging tot vervolging over van de moeder. Volgens het Openbaar Ministerie was zij verslaafd en het kind liep gevaar. De Raad voor de Kinderbescherming was blij met de vervolging. Dit zou de moeder er toe kunnen dwingen hulp te aanvaarden en haar tot het besef laten komen dat zij strafbaar kon zijn.

'Ik begrijp de stap van het OM heel goed', reageert hoogleraar jeugdrecht Mariëlle Bruning in Nieuwsuur. 'De drie andere kinderen van de vrouw zijn allemaal uit huis geplaatst. Ze is zwanger van kind vier en gebruikt nog steeds overmatig drugs, wat heel schadelijk is.'

Volgens Bruning is strafvervolging ingewikkeld, omdat er geen wettelijke basis voor is. 'Rechters zouden de wettelijke bepalingen moeten oprekken voor ongeboren kinderen. Daarvan is het de vraag of ze al mens zijn of niet.'

Daarnaast ligt het juridisch ingewikkeld bij welke hoeveelheid drugsgebruik tijdens een zwangerschap, sprake is van poging tot doodslag. Bruning: 'Hoeveel drugsgebruik is overmatig drugsgebruik dat tot een poging doodslag kan leiden? Valt alcoholgebruik daar ook onder? Valt het roken er ook onder? En waar ligt dan die grens? Dat biedt rechtsonzekerheid en dat lijkt me wel problematisch.'

Het kind is inmiddels geboren en blijft vooralsnog bij de moeder. De Raad voor de Kinderbescherming hoopt dat een vonnis er toe leidt dat de moeder zich aan afspraken houdt om veilig voor haar kind te zorgen.

Meer weten?

Zie het NOS-artikel