Bart Custers in Trouw over arrestatie Telegram-baas

Vorige week werd Pavel Doerov, de baas van chat- en berichtenapp Telegram, gearresteerd in Frankrijk. De Russische techmiljardair landde met zijn privévliegtuig in Parijs en werd toen aangehouden op verdenking van cybercriminaliteit. Telegram zou allerlei criminele activiteiten faciliteren, waaronder witwassen. Dat roept de vraag op hoe ver de verantwoordelijkheid van een platform reikt voor wat er op dat platform gebeurt en of de Franse overheid niet te veel ingrijpt in vrijheden op het internet.

Echter, als iemand een platform bouwt en exploiteert waarop criminelen vrij spel hebben, is dat niet alleen het faciliteren van criminaliteit, maar is dat ook op zichzelf crimineel gedrag, stelt Bart Custers, hoogleraar Law & Data Science bij eLaw, het centrum voor recht en digitale technologie van de Universiteit Leiden in Trouw, op 4 september 2024. Wie stelt dat met de arrestatie van de Telegram-baas de vrijheid op sociale media in het geding komt, gaat voorbij aan het punt dat het hier om criminaliteit gaat.

In zijn artikel trekt Custers een parallel met de Tornado Cash zaak, waarin de Nederlandse rechter eerder dit jaar een 31-jarige Rus veroordeelde voor het ontwikkelen en exploiteren van een app waarmee criminelen cryptovaluta konden witwassen. Volgens de rechter brengt het bouwen en exploiteren van een app waar criminelen gretig gebruik van maken verantwoordelijkheden met zich. Als je dit weet en er vervolgens niets aan doet, kan dat ook strafbaar zijn.