De Quantuuuuhhm-podcast: een ontdekkingsreis door Quantumland die start in Leiden

‘Welkom in het quantumuniversum. Je ziet het niet hè, maar je zit er middenin’, zegt een stralende Aletta Meinsma, promovendus bij de Universiteit Leiden. Meinsma vertelt over quantum in de nieuwe videopodcast van de Universiteit van Nederland, gemaakt in samenwerking met Quantum Delta NL.

Wetenschapsjournalist Adriaan ter Braack en presentator Sander Denneman nemen de luisteraar mee op een toegankelijke reis door Quantumland. Ze worden tijdens deze reis bij de les gehouden door Meinsma.

Superkoud: een Nederlandse uitvinding

Ook hoogleraar en theoretisch-natuurkundige Carlo Beenakker uit Leiden komt in de eerste aflevering van deze podcast aan het woord over de geschiedenis van quantumonderzoek in Nederland. Hij laat een installatie zien waarmee je materialen superkoud kunt maken: een Nederlandse uitvinding en het geheime recept van een quantumcomputer. Momenteel denkt Beenakker na over hoe een quantumcomputer in een laboratorium gebouwd kan worden.

Bekijk en beluister de podcast Universiteit van Nederland.