Kinderen zijn tijdens echtscheidingen bang om het 'verkeerde' te zeggen tegen rechters

Houdt de rechtbank tijdens een echtscheiding wel voldoende rekening met de ervaringen van een kind? Onderzoek van Villa Pinedo toont aan dat kinderen vaak vrezen het verkeerde te zeggen tegen rechters. Hoogleraar jeugdrecht Mariëlle Bruning praatte erover met NRC.

Volgens onderzoekers en ervaringsdeskundigen is nog veel ruimte is voor verbetering in de procedures van echtscheidingen. Te vaak wordt er door de rechtbank onvoldoende rekening gehouden met de ervaringen en emoties van een kind, maar worden kinderen ook niet goed beschermd tegen de invloeden van hun ouders.

Mariëlle Bruning vertelt over de druk die kinderen ervaring tijdens zo'n proces: 'Kinderen vinden het belangrijk om met de rechter te spreken maar vinden het ook spannend, ze weten vaak niet wat er van hen wordt verwacht, en het is bijvoorbeeld stressvol als ze in de hal van de rechtbank een van hun ouders tegenkomen die ze misschien al lang niet hebben gezien.'

Bruning publiceerde vier jaar geleden een onderzoek naar het hoorrecht van kinderen

Lees het volledige artikel in NRC (€):