Wat heeft de deeltjesversneller ons gebracht?

Precies zestien jaar na de opening van de Large Hadron Collider in Zwitserland (CERN) legt Ivo van Vulpen, bijzonder hoogleraar wetenschapscommunicatie van de Universiteit Leiden, op Radio 1 uit wat dit apparaat ons gebracht heeft. Zijn alle verwachtingen van de wetenschappers van toen uitgekomen?

De grootste en meest krachtige deeltjesversneller van de wereld heeft een enorme bijdrage geleverd aan de natuurkunde en ons begrip van de wereld om ons heen. Zo vertelt Van Vulpen in de podcast. Ook belooft het apparaat nog veel bij te dragen aan ontdekkingen in de toekomst, bijvoorbeeld bij de zoektocht naar donkere materie in het heelal.

Luister deze uitzending terug op Radio1.

Deeltjesfysicus en bijzonder hoogleraar wetenschapscommunicatie Ivo van Vulpen in de studio van Radio 1