Nederlands-Jordaanse archeologische samenwerking in Udhruh

In 2011 startten de Universiteit van Hussein Bin Talal in Maan en de Universiteit Leiden het gezamenlijke Udhruh Archeologisch Project, geleid door de professoren Fawzi Abudanah en Mark Driessen.

Het project richt zich op het bestuderen van oude waterbeheertechnieken in de droge regio van Udhruh. De doelen zijn onder meer het versterken van Nederlands archeologisch onderzoek in Jordanië, het bevorderen van een duurzame relatie tussen Nederlandse en Jordaanse archeologische gemeenschappen en het bevorderen van interculturele samenwerking op het gebied van archeologie.

Udhruh ligt ongeveer 15 kilometer ten oosten van Petra en dient als een waardevolle casestudy op het gebied van waterbeheer. Het gebied werd bewoond tijdens de Nabateese periode, een tijd waarin de oude mensen van Petra en omgeving zeer bedreven waren in het oogsten en opslaan van water. Jordanië is een land met enkele van de oudste irrigatiesystemen en het dateert van vóór de Nabateese tijd, zo'n 9.000 jaar geleden, benadrukte Driessen.

Het volledige artikel kunt u lezen op de website van de Jordan Times.