ICT, Onderwijs
FSW docenten en ondersteuners delen informatie over AI in het onderwijs
Tijdens de tweede AI in Education @ FSW Meetup op 21 september bogen docenten en ondersteuners zich over de informatievoorziening voor studenten. Studenten moeten kunnen terugvallen op betrouwbare en up-to-date informatie over AI, vinden de aanwezigen. En er moeten duidelijke richtlijnen komen voor verantwoord gebruik.
Ethisch verantwoord gebruik
De ontwikkelingen binnen generatieve AI (GenAI) gaan zo snel, dat het een uitdaging is om steeds actuele informatie te bieden. Maar belangrijker is misschien wel dat studenten weten waar ze aan toe zijn als het gaat om ethisch verantwoord gebruik van AI. Wanneer is het bijvoorbeeld toegestaan ChatGPT te gebruiken, en wanneer pleeg je plagiaat? De Universiteit Leiden geeft op haar website informatie voor studenten en docenten over (on)verantwoord gebruik van AI in het onderwijs. Ook is in de R&R van de examencommissies vastgelegd dat oneigenlijk gebruik als fraude wordt beschouwd.
Leermodule
Het aanbieden van een leermodule waarin studenten stap voor stap wegwijs gemaakt worden, zoals de e-module Responsible use of Generative Artificial Intelligence in education van de UvA zou ook voor Leiden een optie kunnen zijn. Het meest effect heeft het als zo’n module een verplicht onderdeel wordt van het curriculum – zodat je kunt verwachten dat elke student dezelfde kennis heeft.
Kom naar de volgende meetup!
De volgende meetup vindt plaats op 19 oktober van 16.00-17.00 uur. We hebben dan Francisca Jungslager (Honours College, Pedagogische Wetenschappen) te gast. Zij schreef – samen met Wilma Maljaars - het boek Kritisch denken & schrijven, waarin bij elke stap van het schrijfproces aandacht wordt besteed aan de mogelijkheden en beperkingen van ChatGPT.
Tijdens de bijeenkomst laat Francisca aan de hand van voorbeelden zien op welke punten het ontwikkelen van analytische vermogens van cruciaal is voor het maken van een onderbouwde afweging en waar een chatbot als ChatGPT nu (nog) tekortschiet.