Onderzoek

Tweede ronde Kiem-beurzen van start: vraag een seed grant aan voor interdisciplinaire samenwerking

28 mei 2024

De beantwoording van maatschappelijke vraagstukken vraagt om een interdisciplinaire aanpak, aangezien dit soort kwesties zich niet houden aan disciplinaire grenzen: denk aan het klimaat, gezondheid en migratie. Ook bij sommige fundamentele wetenschappelijke vraagstukken liggen er doorbraken op de grens van disciplines en tussen disciplines. De Universiteit Leiden wil deze samenwerkingsverbanden stimuleren.

Daarom stelt de universiteit via de Kiem-beurs tussen 2024 en 2026 jaarlijks 25 seed grants beschikbaar van maximaal €10.000 per project voor het ontwikkelen van nieuwe interdisciplinaire (interfacultaire) onderzoekssamenwerkingen en ontmoetingen.

Bij een aanvraag voor de Kiem-beurs dienen collega’s (WP en OBP) betrokken te zijn van tenminste twee (en het liefst meerdere) faculteiten van de Universiteit Leiden. Deze grants zijn niet bedoeld voor projecten gericht op het onderzoek van één individuele onderzoeker of om voornamelijk interuniversitaire projecten te ondersteunen. Voorstellen kunnen zich richten op het bouwen van netwerken, het organiseren van seminars en workshops, het uitvoeren van een pilot-onderzoek, het opstellen van publicaties, het opzetten van onderzoeksvoorstellen etc. De bijdragen van de Kiem-beurs zijn niet bedoeld om de wetenschapper vrij te stellen van onderwijs, maar kunnen wel voor andere (personele) uitgaven ingezet worden, zoals de inhuur van student- of managementassistenten en ondersteuning van bijeenkomsten.

In 2023 werden in het kader van deze Kiem-call via een loting 33 seed grants toegekend. De inhoud van de voorstellen liep erg uiteen: van de relatie tussen geweld en andere gezondheidsproblemen, tot hoe virtuele bouwblokken het verleden tot leven brengen, tot hoe interdisciplinair samenwerken kan worden bevorderd.

Meer weten en aanvragen?

Indien er meer dan 25 aanvragen worden ingediend zal de toekenning van de Kiem call (na toetsing van de ontvankelijkheidseisen) via een loting plaatsvinden.

Meer weten over de ontvankelijkheidseisen? Ga dan naar de projectpagina.

De complete aanvraag kan via de mail aangeleverd worden t.a.v. Sicco de Knecht: kiemcall@bb.leidenuniv.nl. Aanvragen dienen vóór 21 juni 2024 17:00 uur aangeleverd te zijn.

Op donderdag 6 juni is een Kiem-stand aanwezig bij het Leidse symposium rondom interdisciplinaire samenwerking en ontkokering. Op vrijdag 7 juni vindt een online informatiesessie over Kiem plaats.