FGGA en het Hoofdlijnenakkoord

20 juni 2024

In de universitaire nieuwsbrief van dinsdag 18 juni stond een verhaal over het hoofdlijnenakkoord. Het is nog niet duidelijk wat de kabinetsplannen zijn voor het hoger onderwijs maar we maken ons met name zorgen over voorgenomen bezuinigingen en de roep om minder internationale studenten.

Het artikel is vooral een oproep om beter samen te werken en in gesprek te blijven. Bij FGGA is dat ook ons streven en dat wordt nu nog belangrijker. Wat de plannen voor de FGGA gaan betekenen, weten we nog niet precies. Als een groeiende Faculteit hebben we gelukkig een sterke vertrekpositie. We verwachten te blijven groeien in het aantal studenten en onderzoeksopdrachten. We hebben verder een relatief kleine overhead. Dit samen vormt een solide operationele basis en een goed uitgangspunt om de negatieve impact van het nieuwe kabinetsbeleid niet te groot te laten worden. Ons zorgpunt is de hoge werkdruk. Hoe we ons doel om werkdruk te blijven verminderen in de komende tijden waar kunnen maken, blijft een gezamenlijke uitdaging. Goede keuzes te maken wat we wel en niet doen is belangrijker dan ooit.

Eerlijk gezegd wordt het door de plannen van het nieuwe kabinet wel lastiger voor FGGA om door te gaan op de ingeslagen weg. Zoals gesteld weten we niet precies wat de plannen zijn maar we denken nu dat de impact niet dramatisch wordt. Maar als het tegenzit en de plannen negatiever uitpakken moeten meer bezuinigen en nog moeilijkere keuzes te gaan maken. Laten we dat nu al ook benoemen. De oproep om in gesprek te blijven, onderstrepen we als bestuur nadrukkelijk. Ga in gesprek met je leidinggevende als je je ergens zorgen over maakt. Of plan een afspraak in met het iemand van het bestuur. Onze deur staat altijd open. Misschien hebben we nog niet alle antwoorden maar altijd wel een luisterend oor.

Het Faculteitsbureau van FGGA